Carregant...
 

CV0220-2021 Consulta vinculant a tributs, del 11 d’octubre del 2021, en relació amb la tributació de les beques i ajudes econòmiques percebudes per un esportista

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0220-2021 Consulta vinculant a tributs, del 11 d’octubre del 2021, en relació amb la tributació de les beques i ajudes econòmiques percebudes per un esportista
Data document:
11/10/2021
Impostos relacionats:
IRPF
Texte:

Consulta vinculant en relació amb la tributació de les beques i ajudes econòmiques percebudes per un esportista.

Número de consulta CV0220-2021
Data d’emissió 11/10/2021
Normativa Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

I.- Caràcter de la Consulta

Que segons l’article 65 de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de Bases de l’Ordenament Tributari, els obligats tributaris poden formular consultes degudament documentades respecte al règim, classificació o qualificació tributària que en cada cas correspongui, davant l’Administració Tributària.

La consultant manifesta, d’acord amb l’article 25 del Reglament d’aplicació dels Tributs que al moment de presentació de la present consulta, no té coneixement que s’estigui tramitant un procediment o recurs administratiu relacionat amb el contingut de la present consulta.

II.- Antecedents

La consultant és esportista que forma part d’una federació.

La consultant ha signat els següents convenis:

- Conveni Programa ARA entre la Secretaria d’Estat d’Esports, la consultant i la Federació.

L’objecte de la beca és dotar l’esportista d’una ajuda econòmica i ajudar l’esportista en les despeses generades per les necessitats de la seva preparació, col·laborant així en la millora qualitativa del seu rendiment esportiu en els termes establerts al Reglament d’ajuts a l’esport i les bases del Programa ARA.

- Conveni entre el Ministeri d’Esports, la consultant i la Federació.

L’objecte de la beca és dotar l’esportista de l’import corresponent i ajudar-la amb les despeses generades per les necessitats de la seva preparació, col·laborant així en la millora qualitativa del seu rendiment esportiu amb l’objectiu que pugui assolir l’estatus de jugador professional.

- Conveni subscrit entre una Federació Internacional i la consultant.
- Conveni subscrit entre el Comitè Olímpic Europeu i la consultant.

III.- Normativa aplicable

Decret legislatiu, del 5 de juny del 2019, de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la Renda de les Persones Físiques (en endavant, Llei de l’IRPF).

Decret legislatiu, del 23 de juliol del 2014, pel qual s’aprova el Reglament d’aplicació de la Llei 5/2014, de l’impost sobre la Renda de les Persones Físiques, i la modificació del Reglament de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals.

La consultant, segons requeriment del Departament de Tributs i de Fronteres, amplia la informació relacionada amb la qüestió plantejada i exposa el següent: el període aplicable sobre la qüestió plantejada és l’exercici 2020 en endavant.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

En la mesura que tots els convenis referenciats preveuen que la finalitat dels acords subscrits és cobrir les despeses incorregudes per la consultant en l’exercici de la seva activitat com a esportista professional, aquesta part vol saber si els imports percebuts s’han d’incloure com a rendiments d’activitats econòmiques i si, en conseqüència, resten subjectes a l’IRPF.

Destacar que, totes les institucions que han subscrit els Convenis referenciats, obliguen a la part consultant a aportar un detall de totes les despeses així com factures per poder percebre les ajudes econòmiques.

Resposta

En relació amb la tributació de les rendes derivades d’ajudes econòmiques, beques o subvencions concedides per a l’exercici de la vostra activitat esportiva, el Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, a l’article 4, en els apartats 1 i 2, pel que fa al fet generador de l’impost, preveu el següent:

Article 4. Fet generador

1. Constitueix el fet generador l’obtenció de renda, sigui quina sigui la seva font o origen, per part de l’obligat tributari, amb independència del lloc on s’hagi produït i sigui quina sigui la residència del pagador.

2. Componen la renda de l’obligat tributari:

a) Les rendes del treball.
b) Les rendes procedents de la realització d’activitats econòmiques.
c) Les rendes del capital immobiliari.
d) Les rendes del capital mobiliari.
e) Els guanys i les pèrdues de capital.”


De conformitat amb aquest article, i considerant que l’article 5 de la Llei no inclou aquest tipus de rendes com a exemptes d’aquest impost, totes les retribucions o els ingressos percebuts per la consultant com a conseqüència de la seva activitat esportiva estaran subjectes a l’impost sobre la renda de les persones físiques, i no n’estaran exempts.

Altrament, quant a la qualificació de la renda a l’efecte d’aquest impost, l’article 14.1, sobre la consideració de renda íntegra d’activitat econòmica, diu el següent:

Article 14. Rendes íntegres d’activitats econòmiques

1. Es consideren “rendes íntegres d’activitats econòmiques” les que, procedint del treball personal i del capital conjuntament, o d’un sol d’aquests factors, impliquin l’ordenació per compte propi de factors de producció materials i humans o d’algun d’aquests factors de producció, amb la finalitat d’intervenir en la producció o la distribució de béns o en la prestació de serveis.”


En conseqüència, sempre que es donin les característiques pròpies d’activitat econòmica definides en aquest article, les rendes derivades de la concessió d’ajudes, beques o subvencions concedides per a l’exercici de l’activitat esportiva de la consultant tindran la consideració de rendiments d’activitat econòmica a l’efecte de l’impost.

Respecte a la determinació del rendiment net de l’activitat econòmica, s’ha de considerar el que preveu aquesta mateixa Llei a l’article 16.1:

Article 16. Determinació directa dels rendiments de les activitats econòmiques

1. La determinació de la renda de les activitats econòmiques en la modalitat d’estimació directa es fa d’acord amb les normes de l’impost sobre societats, sense perjudici de les normes especials establertes en aquesta Llei.”


Per la seva banda, el Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, en l’article 9.3 estableix com s’ha de determinar la base de tributació de l’impost mitjançant el mètode de determinació directa. L’article en qüestió disposa el següent:

Article 9. Concepte i determinació de la base de tributació

3. En el mètode de determinació directa, la base de tributació es calcula corregint el resultat comptable, determinat d’acord amb les normes que preveu la Llei 30/2007, del 20 de desembre, de la comptabilitat dels empresaris i el Pla general de comptabilitat, amb l’aplicació dels preceptes que estableix el capítol IV d’aquesta Llei, sense perjudici del que estableix l’article 26.”


Atesos els preceptes esmentats, les despeses suportades per la consultant que es mencionen a la consulta que estiguin correlacionades amb els ingressos de l’exercici de la seva activitat esportiva seran deduïbles per determinar el rendiment net de l’activitat econòmica, sempre que es compleixin les condicions legalment establertes en termes d’inscripció comptable, meritació i justificació documental.