Carregant...
 

CV0221-2021 Consulta vinculant, del 26 d'octubre 2021, en relació amb les obligacions tributàries derivades d’una fusió per absorció i sobre els requisits formals per aplicar determinades deduccions

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0221-2021 Consulta vinculant, del 26 d'octubre 2021, en relació amb les obligacions tributàries derivades d’una fusió per absorció i sobre els requisits formals per aplicar determinades deduccions
Data document:
26/10/2021
Impostos relacionats:
Impost Societats, IGI
Texte:

Consulta vinculant en relació amb les obligacions tributàries derivades d’una fusió per absorció i sobre els requisits formals per aplicar determinades deduccions.

Número de consulta CV0221-2021
Data d’emissió 26/10/2021
Normativa · Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte
· Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

La societat A, i en el seu nom i representació el Sr. X, compareix i

EXPOSA:

Que d’acord amb el que disposa l’article 65 de la Llei 21/2014, de 16 d’octubre, de Bases de l’Ordenament Tributari sobre consultes tributàries escrites, així com l’article 25 del Reglament d’Aplicació del Tributs que regula l’inici del procediment per a la contesta de les consultes tributàries escrites, és intenció de la meva representada sol·licitar davant d’aquest organisme l’inici d’un procediment de consulta tributària escrita.

Que en compliment al referit article 25 del Reglament d’Aplicació dels Tributs, la meva representada manifesta que en el moment de presentar aquest escrit no s’està tramitant cap procediment ni recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària que correspongui plantejat en aquesta consulta.

Que un cop fetes les anteriors manifestacions, a continuació s’exposa l’objecte de la consulta:

Antecedents.

Que en data 1 de juny del 2021 es va produir una fusió per absorció entre la societat B i la societat C, on la societat B va absorbir la societat C.

Que com a resultat de la fusió, la empresa absorbent (societat B) canvia de denominació social, passant-se a anomenar societat A, mantenint el seu número de registre tributari així com la resta de dades fiscals i mercantils.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

Que amb relació a aquesta operació mercantil, la meva representada té intenció de presentar consulta referent als següents aspectes tributaris:

1.- Conseqüències en el retard en la inscripció de la societat absorbent en el Registre de Societats.

Tot i que la fusió va ser efectiva durant el mes de juny del 2021, la nova empresa resultant d’aquesta operació no ha obtingut el Registre de Societats fins a finals de juliol del 2021. Sense aquest número de registre no ha estat possible tramitar el canvi de nom de la societat davant de proveïdors o bancs, ni en l’àmbit de la Administració tals com Andorra Telecom o FEDA, o davant la mateixa Duana Andorrana (tot i que el número de registre tributari s’ha mantingut).

Davant d’aquesta situació, durant el mesos de juny i juliol la meva representada ha estat rebent factures a nom de les dues societats així com realitzant importacions (però sempre amb el mateix número de registre tributari).

La qüestió plantejada està en determinar si hi ha cap inconvenient en integrar dins de la comptabilitat de la societat A (absorbent) totes aquestes factures i operacions, encara que el nom del destinatari d’algunes de les mateixes sigui erroni (sota l’antiga denominació societat B), i considerar que no hi hauria cap inconvenient per la societat absorbent en considerar totes aquestes factures i operacions com a despeses deduïbles a tots els efectes tributaris per la nova societat absorbent (tant d’imposició directe com indirecte).

2.- Tributació de l’Impost General Indirecte.

Amb relació a la liquidació del 2on trimestre del 2021 de l’Impost General Indirecte, la meva representada voldria plantejar les següents qüestions:

- S’han de presentar les declaracions-liquidacions de les dues societats objecte de la fusió per separat fins a la data de fusió (31 de maig del 2021) i presentar una altre declaració-liquidació única des del dia 1 de juny al 30 de juny de la nova societat resultant de la fusió?

- pel contrari, s’hauria de presentar una única declaració-liquidació per part de la societat absorbent que inclogués totes les operacions del trimestre de les dues societats (absorbent i absorbida)?

3.- Tributació de l’Impost sobre les Societats.

Amb relació a la liquidació de l’Impost sobre Societats de l’exercici 2021 (que es presentarà l’any 2022), la meva representada voldria plantejar les següents qüestions:

- S’hauria de presentar una sola declaració-liquidació a nom de la societat absorbent A, amb el balanç consolidat de les 2 antigues societats per tot l’exercici 2021?

- O pel contrari s’haurien de presentar declaracions pre fusió (declaracions per separat per ambdues societats des del dia 1 de gener al 31 de maig de 2021) i post fusió (declaració única de la societat absorbent del dia 1 de juny al 31 de desembre de 2021? Si aquest fos el cas, ens podrien indicar com procedir?

Resposta

En relació amb la primera qüestió, pel que fa als requisits dels documents justificatius que donen dret a la deducció de les despeses i quotes suportades, el Decret legislatiu del 7-02-2018 de publicació del text refós de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari, a l’article 77, amb referència als principis generals de la prova, estableix el següent:

“Article 77. Principis generals de la prova

1. En els procediments d’aplicació dels tributs, qui faci valdre el seu dret ha de provar-ne els fets constitutius.

2. En l’àmbit tributari són aplicables els mitjans i criteris de valoració de la prova admesos en dret.

3. Com a regla general, les partides de despeses o quotes deduïbles s’han de demostrar mitjançant factura, sense perjudici dels requisits materials o formals addicionals que disposi la norma de cada tribut.

4. Com a regla general, l’obligat tributari ha de conservar tota la documentació comptable obligatòria durant el període que determini la normativa mercantil i comptable.

L’obligat tributari ha d’acreditar la procedència i la quantia dels crèdits fiscals d’acord amb la documentació que els va generar i que sigui de conservació obligatòria.”


Per la seva banda, el Decret del 8-5-2019 pel qual es modifica el Reglament que regula les obligacions de facturació, a l’article 7, desenvolupa els requisits de les factures completes. Entre altres requisits, aquest precepte preveu que les factures hagin de contenir els noms i els cognoms, la raó o la denominació social completa de l’emissor i el destinatari de l’operació.

A efectes de l’impost general indirecte, el Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, sobre els requisits formals de la deducció, a l’article 65, estableix el següent:

Article 65. Requisits formals de la deducció

1. Únicament poden exercir el dret a la deducció els empresaris o els professionals que estiguin en possessió del document justificatiu del seu dret.

A aquest efecte, únicament es consideren documents justificatius del dret a la deducció els següents:

a) La factura original o document equivalent que documenti la repercussió de les quotes de l’impost derivada d’un lliurament de béns o d’una prestació de serveis subjecta a l’impost sempre que aquesta factura o document equivalent compleixi els requisits establerts reglamentàriament.
b) En el cas d’importacions, el document administratiu únic o document equivalent degudament diligenciat, expedit per la Duana.
c) La escriptura notarial que contingui tots els elements d’informació exigits reglamentàriament per a les factures.


2. Els documents anteriors que no compleixin tots i cada un dels requisits establerts legalment i reglamentàriament no justifiquen el dret a la deducció, excepte en cas que es produís la corresponent rectificació d’aquests documents. Així mateix, la quantia del dret a la deducció es limita a les quotes repercutides o satisfetes expressament i separadament consignades als documents esmentats a les lletres a) i b) de l’apartat primer d’aquest article.

El dret a la deducció de les quotes que es justifiqui mitjançant un document rectificatiu únicament pot efectuar-se en el període impositiu en què l’empresari o el professional rebi aquest document o en el següent sempre que no hagi transcorregut el termini a què fa referència l’article 68, sense perjudici del que disposa l’apartat segon de l’article 68.”


Altrament, el Decret del 2-07-2014 pel qual s’aprova el Reglament de l’impost general indirecte, a l’article 37.5, regula el contingut de les factures completes; entre altres requisits, les factures completes han de contenir els noms i cognoms, la raó o la denominació social completa de l’emissor i el destinatari de l’operació.

De conformitat amb aquests articles, quan les factures o els DUA (documents únics administratius) no compleixin amb les condicions previstes a la normativa, aquestes despeses o quotes suportades no tindran la consideració de deduïbles als efectes dels impostos corresponents. En aquests casos, per a l’exercici del dret a la deducció, aquests documents haurien ser objecte de rectificació. No obstant això, en el cas exposat a la consulta, les despeses i les quotes suportades traslladades mitjançant les factures i els DUA (documents únics administratius) amb la denominació social antiga de la societat consultant, tindran la consideració de deduïbles en els impostos corresponents sempre que aquests documents compleixin la resta de requisits previstos a la normativa.

Quant a la segona qüestió, sobre la liquidació de l’impost general indirecte, tant l’entitat absorbida com l’absorbent hauran d’efectuar les liquidacions corresponents dins dels períodes previstos a l’article 78 del Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte. Pel que fa a l’obligació declarativa de la societat absorbida, aquesta última haurà d’efectuar les seves autoliquidacions fins a la data en què es dissol, moment en què deixa de desenvolupar la seva activitat econòmica.

Respecte a la tercera qüestió, referent a les obligacions que es poden generar a efectes de l’impost sobre societats, per establir les obligacions declaratives d’aquest impost s’ha de tenir present el que preveu el Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, als articles 39.2.a i 40, amb relació al període impositiu i la meritació de l’impost:

Article 39. Període impositiu
[...]
2. En tot cas, el període impositiu ha de concloure:

a) Quan l’entitat s’extingeixi, en el moment en què se’n produeixi la cancel·lació registral.

[…]

Article 40. Meritació de l’impost

L’impost es merita l’últim dia del període impositiu.”


Per la seva banda, el Decret del 14-5-2019 pel qual s’aprova el Reglament de l’impost sobre societats, modificat pel Decret 207/2021, del 23-6-2021, a l’article 35.1, sobre la declaració de l’impost sobre societats, preveu el següent:

Article 35. Declaració, autoliquidació i ingrés del deute tributari

1. Els obligats tributaris han de presentar i subscriure la declaració per aquest impost el mes següent als sis mesos posteriors a la conclusió del període impositiu, amb els formularis, en el lloc i de la forma que estableixi el ministeri encarregat de les finances.”


D’acord amb aquests preceptes, l’entitat absorbida serà obligat tributari de l’impost fins al moment que s’extingeixi. Per tant, durant el mes natural següent als sis mesos posteriors a la conclusió del període impositiu, haurà de presentar la declaració de l’impost corresponent al període impositiu que conclou en el moment en què es produeix la cancel·lació registral. A més, l’entitat absorbent presentarà una única declaració tenint en compte el seu exercici econòmic, amb independència que durant aquest mateix exercici hagi tingut lloc la fusió.

Quant a la determinació de la base de tributació de l’impost sobre societats corresponent a la societat absorbida i l’absorbent, la mateixa norma, a l’article 9.3, preveu el següent:

Article 9. Concepte i determinació de la base de tributació
[…]
3. En el mètode de determinació directa, la base de tributació es calcula corregint el resultat comptable, determinat d’acord amb les normes que preveu la Llei 30/2007, del 20 de desembre, de la comptabilitat dels empresaris i el Pla general de comptabilitat, amb l’aplicació dels preceptes que estableix el capítol IV d’aquesta Llei, sense perjudici del que estableix l’article 26.”


Consegüentment, per poder determinar la data d’eficàcia comptable d’aquesta fusió s’hauran de considerar les normes internacionals de comptabilitat (NIC) i les normes internacionals d’informació financera (NIC i NIIF) que són aplicables a la combinació de negocis. Així mateix, per determinar la base de tributació, cal tenir en compte les regles de valoració establertes a l’article 15 de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, excepte que aquesta operació s’hagi acollit al règim fiscal de reorganització empresarial.