Carregant...
 

CV0225-2021 Consulta vinculant a tributs, del 26 d'octubre del 2021, en relació amb la consideració d’escissió als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0225-2021 Consulta vinculant a tributs, del 26 d'octubre del 2021, en relació amb la consideració d’escissió als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial
Data document:
16/10/2021
Impostos relacionats:
Reorganització empresarial
Texte:

Consulta vinculant en relació amb la consideració d’escissió als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial

Número de consulta CV0225-2021
Data d’emissió 26/10/2021
Normativa Decret legislatiu de publicació del text refós de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial i de modificació de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats; de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques; de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari; de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada, i de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

El Departament de Tributs i de Fronteres, en data 28 de juliol del 2020, va emetre la següent resolució vinculant publicada amb el número V0186-2021:

ANTECEDENTS

Els Srs. A, B, C i D, actuant en nom i representació de la societat X (en endavant, la Societat),

EXPOSEN

Que d’acord amb allò que disposa l’article 65 del text refós de la Llei 21/2014, de 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari i l’article 25 del Reglament d’aplicació dels tributs, per mitjà del present escrit desitgen plantejar una Consulta Tributària, relativa als fets i normes tributaries que s’exposen a continuació.

Que d’acord amb el que estableix l’article 65 del text refós de la Llei 21/2014, de 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari, el període aplicable és l’exercici 2020.

DESCRIPCIÓ DELS FETS

- Els actuals accionistes de la Societat són quatre germans residents fiscals al Principat d’Andorra, i cadascun d’ells té un percentatge del 25 per cent del capital social de la Societat des de fa més de 10 anys.

- X és una societat dedicada principalment a l’explotació en arrendament de béns immobles en territori andorrà. La societat és titular, directa o indirectament a través de societats filials o participades, de béns immobles destinats a l’explotació en arrendament a tercers, i més del 50 per cent del seu actiu està format per béns immobles.

- En concret, és titular directament de dos edificis, un d’ells format per locals de negoci i immobles d’ús residencial, i l’altre edifici format per locals de negoci. Així mateix, participa en dues societats, una societat andorrana i una nord americana, en un 33 per cent i un 100 per cent respectivament, titulars també de béns immobles.

- Per motius successoris i de reorganització del patrimoni familiar, es plantegen realitzar les següents operacions:

- Els germans 1 i 2, transmetran les seves accions en la Societat al germà 3. La transmissió es farà a títol onerós.

- Després de la transmissió, el germà 3 ostentarà el 75 per cent del capital social de la Societat, i el germà 4 continuarà posseint el 25 per cent del capital.

- Un cop realitzada la transmissió de les accions, la Societat es planteja realitzar una operació d’escissió parcial no proporcional.

- En virtut de l’operació d’escissió, la Societat transferirà a dues societats ja existents part del seu patrimoni. Una societat beneficiària, la societat A, té com a soci únic el Germà 3, i l’altre societat beneficiària, la societat B, té com a accionista majoritari (60%) al germà 4, i després de l’escissió s’incrementarà el seu percentatge de participació.

- La Societat A adquirirà una part dels immobles que es troben explotats en lloguer, així com el 100 per cent de les accions de la societat nord-americana.

- La Societat B adquirirà els altres immobles, també explotats en arrendament, i el 33 per cent de les accions d’una societat andorrana.

- La Societat a escindir no s’extingirà, i es mantindrà amb certs actius i passius (tresoreria per complir amb possibles obligacions legals i laborals, així com participacions financeres).

- Amb l’escissió projectada es pretén segregar un conjunt organitzat d’elements aptes per funcionar de manera autònoma, i capaços de produir serveis amb utilitat o aprofitament econòmic per si mateixos, i que constitueixen dos unitats econòmiques diferenciades. Cadascuna de les unitats econòmiques es traspassaran a les Societats Beneficiàries.

- Com a conseqüència de l’operació d’escissió, les activitats econòmiques que ja existeixen en seu de la Societat Escindida, es continuaran realitzant en les Societats Beneficiàries adquirents.

POSICIONAMENT DEL CONTRIBUENT

1. Escissió als efectes de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial

D’acord amb l’article 2.2.b) de la Llei 17/2017, té la consideració d’operació d’escissió l’operació per la qual:

b) Una entitat transfereix a una o diverses entitats de nova creació o ja existents, sense quedar extingida, una o diverses branques d’activitat, i manté almenys una branca d’activitat a l’entitat transmissora, mitjançant l’atribució als seus socis, atenent una norma proporcional, de valors representatius del capital social de l’entitat o de les entitats beneficiàries de l’escissió i, si escau, d’una compensació en diners que no superi el 10% del valor nominal o, a falta del valor nominal, d’un valor equivalent al nominal dels valors que es dedueixi de la seva comptabilitat.


La Llei fiscal preveu que “en cas que existeixin dos o més entitats adquirents, l’atribució als socis de l’entitat que s’escindeix de valors representatius del capital social d’alguna de les entitats adquirents en proporció diferent de la que tenien a l’entitat escindida només serà possible quan els patrimonis rebuts per les entitats adquirents constitueixin branques d’activitat”.

Per tant, l’atribució de valors en les entitats adquirents en proporció diferent a la que tenien en el capital social de la societat que s’escindeix, és possible si hi ha més d’una societat beneficiària, com seria el nostre cas, si bé requereix que els patrimonis transmesos constitueixin branques d’activitat.

No obstant això, afegeix la Llei que l’existència de branques d’activitat no serà exigible en les escissions de societats familiars, quan es compleixin els següents requisits:

i. Societat a escindir (societat X):

a) Quan almenys el 75% del capital social de l’entitat escindida pertanyi, directament o indirectament, almenys, a dos socis units per vincles de parentiu, inclòs el cònjuge i la parella de fet en el cas d’unions estables de parella, segons es defineix a la normativa reguladora de les unions estables de parella, per consanguinitat o adopció en línia descendent, ascendent o col·lateral, fins al quart grau inclusivament.

Aquest requisit es compleix, ja que abans de l’escissió, el 100% del capital pertanyerà directament a dos germans (segons grau de parentiu).

b) Que, com a mínim, dos dels socis que conjuntament tenen aquesta participació directa o indirecta d’almenys el 75%, tinguin individualment una participació directa o indirecta d’almenys el 5% en el capital social de l’entitat escindida.

Aquest requisit també es complirà, ja un germà seria titular del 25% del capital social de la societat a escindir, i l’altre germà del 75%.

ii. Societat adquirents:

Que, com a conseqüència de l’escissió, el control sobre almenys una de les entitats beneficiàries de l’escissió recaigui directament o indirectament sobre una persona o sobre diverses persones unides per vincles de parentiu, inclòs el cònjuge i la parella de fet en el cas d’unions estables de parella, segons es defineix a la normativa reguladora de les unions estables de parella, per consanguinitat o adopció en línia descendent, ascendent o col·lateral, fins al quart grau inclusivament, diferents de les que posseïen el control de l’entitat escindida. Als efectes d’aquest paràgraf, s’estendrà que es té el control sobre una entitat quan se’n posseeix més de la meitat dels drets de vot.

Aquest requisit també es complirà, ja que en una de les societats beneficiàries (Societat B) tindrà el control un soci (germà 4) que no tenia el control en la societat a escindir (tenia el 25% del capital).

Per tant, des d’un punt de vista fiscal, l’operació plantejada compleix amb la definició d’escissió, no sent necessària l’atribució als socis de valors en la mateixa proporció que tenien en la societat que s’escindeix (societat X), al haver dues societats beneficiàries.

Si bé des d’un punt de vista mercantil en el nostre cas entenem que hi ha “unitats econòmiques independents”-concepte que no coincideix amb la “branca d’activitat”- ja que es transferiran elements que produeixen serveis amb utilitats o aprofitament econòmic per si mateixos, juntament amb els passius associats a cada unitat, no es necessari analitzar si es compleixen els requisits per considerar-se “branques d’activitat” tal i com les defineix la Llei fiscal, al no ser exigible per tractar-se d’una societat familiar que compleix amb els requisits establerts en la Llei a aquests efectes.

2. Motius econòmics vàlids

Pel que fa a l’exigència de motius econòmics vàlids, prevista a l’apartat 2 de l’article 15 de la Llei 17/2017, es manifesta que l’operació d’escissió que es pretén dur a terme es farà pels següents motius:

- Actualment ja es du a terme una organització i gestió diferenciada en el dia a dia de la Societat escindida respecte a cadascuna de les unitats econòmiques a segregar (cobrament de lloguers, diferents proveïdors de serveis per les diferents unitats econòmiques), de manera que es procedirà a la seva separació per a una adequada gestió en dues societats independents mitjançant la figura jurídica de l’escissió.

- Les discrepàncies i conflictes entre els socis fan necessària una reorganització empresarial, fet que optimitzarà la gestió, i permetrà que cada societat desenvolupi de forma independent les activitats i pugui prendre decisions de manera autònoma i individualitzada.

- L’escissió evitarà l’enfrontament entre les següents generacions familiars i propiciarà una futura successió ordenada per cada branca familiar.

- La segregació en diferents societats, implicarà una millora en la gestió, facilitarà la presa de decisions i el relleu generacional.

En aquest sentit, ressaltar el que estableix l’exposició de motius d’aquesta Llei: “destacar la inclusió a la Llei de les operacions d’escissió no proporcional i de devolució d’actius, que tenen com a objectiu facilitar la resolució de conflictes en el teixit empresarial andorrà, amb especial incidència sobre l’àmbit familiar, permetent la reestructuració del patrimoni de grups familiars de manera fiscalment neutra, per protegir d’aquesta manera un sector tan característic del Principat d’Andorra”.

L’escissió no proporcional sense exigència de branca d’activitat en societats familiars és un supòsit molt particular del Principat d’Andorra -en dret comparat l’existència de branques d’activitat és condició en les escissions no proporcionals- donat que gran part del teixit empresarial andorrà està format per societats familiars patrimonials. I d’acord amb l’exposició de motius de la Llei, es va introduir per resoldre conflictes i reestructurar el patrimoni de grups familiars de manera que el cost fiscal no fos un impediment.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

La Consultant planteja les següents consultes:

Primera. Si l’operació d’escissió plantejada, pot considerar-se escissió als efectes de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial i, per tant, si compleix amb els requisits establerts a l’article 2 de la Llei.

Segona. Si els motius exposats es consideren vàlids per acollir-se al règim fiscal especial de la Llei 17/2017.

Atès a tot el que s’ha exposat, la Consultant entén:

a) Que l’operació plantejada compleix amb la definició d’escissió prevista en la Llei 17/2017:

- no és necessària l’atribució als socis de valors en la mateixa proporció que tenien en la societat que s’escindeix, a l’haver diverses societats beneficiàries,

- encara que a efectes mercantils els patrimonis que es transmetran constitueixen “unitats econòmiques independents”, no és necessari que constitueixin “branques d’activitat” tal i com les defineix la Llei 17/2017, per tractar-se d’una societat familiar que compleix amb els requisits establerts en la Llei a aquests efectes.

b) Que els motius manifestats són vàlids a efectes de l’aplicació del règim fiscal especial previst en la Llei 17/2017. Tenint en compte les discrepàncies entre els socis, la segregació de l’activitat en dos societats implicarà una millora en la gestió, facilitarà la presa de decisions i el relleu generacional.

En virtut de l’anterior

SOL·LICITEN

Que es tingui per presentat aquest escrit, i per formulada Consulta Tributària Vinculant sobre les qüestions anteriors exposades perquè, després dels tràmits oportuns, es dicti la Resolució.

A aquest efecte, d’acord amb allò que disposa l’article 25 del Reglament d’aplicació dels tributs, es manifesta de forma expressa que en el moment de presentar aquesta consulta tributària escrita, la consultant no està tramitant un procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o qualificació tributària que li correspongui plantejat en la present consulta.

RESPOSTA

En relació amb la qüestió sobre la consideració d’escissió a l’efecte d’aplicar el règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, l’article 2.2.b del Decret legislatiu de publicació del text refós de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, estableix el següent:

“2. Als efectes d’aquesta Llei, té la consideració d’operació d’escissió l’operació per la qual:

b) Una entitat transfereix a una o diverses entitats de nova creació o ja existents, sense quedar extingida, una o diverses branques d’activitat, i manté almenys una branca d’activitat a l’entitat transmissora, mitjançant l’atribució als seus socis, atenent una norma proporcional, de valors representatius del capital social de l’entitat o de les entitats beneficiàries de l’escissió i, si escau, d’una compensació en diners que no superi el 10% del valor nominal o, a falta del valor nominal, d’un valor equivalent al nominal dels valors que es dedueixi de la seva comptabilitat.


En cas que existeixin dos o més entitats adquirents, l’atribució als socis de l’entitat que s’escindeix de valors representatius del capital social d’alguna de les entitats adquirents en proporció diferent de la que tenien a l’entitat escindida només serà possible quan els patrimonis rebuts per les entitats adquirents constitueixin branques d’activitat. No obstant això, l’existència de branques d’activitat no serà exigible quan almenys el 75% del capital social de l’entitat escindida pertanyi, directament o indirectament, almenys, a dos socis units per vincles de parentiu, inclòs el cònjuge i la parella en el cas d’unions estables de parella, segons es defineixen a la normativa reguladora de les unions estables de parella, per consanguinitat o adopció en línia descendent, ascendent o collateral, fins al quart grau inclusivament i sempre que es donin les dos condicions següents:

- Que, com a mínim, dos dels socis que conjuntament tenen aquesta participació directa o indirecta d’almenys el 75% tinguin individualment una participació directa o indirecta d’almenys el 5% en el capital social de l’entitat escindida.
- Que, com a conseqüència de l’escissió, el control sobre almenys una de les entitats beneficiàries de l’escissió recaigui directament o indirectament sobre una persona o sobre diverses persones unides per vincles de parentiu, inclòs el cònjuge i la parella en el cas d’unions estables de parella, segons es defineixen a la normativa reguladora de les unions estables de parella, per consanguinitat o adopció en línia descendent, ascendent o col·lateral, fins al quart grau inclusivament, diferents de les que posseïen el control de l’entitat escindida. Als efectes d’aquest paràgraf, s’entendrà que es té el control sobre una entitat quan se’n posseeix més de la meitat dels drets de vot.”


Consegüentment, perquè l’operació es consideri una escissió als efectes d’aquest règim fiscal, no serà necessària l’existència de branques d’activitat quan es compleixin els requisits previstos en el precepte esmentat amb anterioritat. En el cas en qüestió, vist que el capital social de la societat que s’escindeix està íntegrament participat pels dos germans, que cadascú té una participació directa superior al 5% en el capital social de l’entitat escindida, i que com a conseqüència d’aquesta operació un dels germans obtindrà el control d’una de les societats beneficiàries, l’operació tindrà la consideració d’escissió als efectes de l’aplicació del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, tot i que els elements objecte de transmissió no reuneixen les característiques pròpies de branca d’activitat.

No obstant això, l’aplicació del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial requereix tenir en consideració el que disposa l’article 15.2 del Decret legislatiu de publicació del text refós de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial: “No obstant això, el règim fiscal previst en aquesta Llei no és aplicable a les operacions referides a l’article 2 que tinguin com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal. El fet que una operació no s’efectuï per motius econòmics vàlids, com ara la reestructuració o la racionalització de les activitats de les parts que hi intervenen, sinó amb la mera finalitat d’aconseguir un avantatge fiscal, constitueix una presumpció que l’operació té com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal. Les actuacions de comprovació de l’Administració tributària que determinin la inaplicació total o parcial del règim fiscal previst en aquesta Llei per aplicació de les disposicions del paràgraf anterior eliminaran exclusivament els efectes de l’avantatge fiscal assolit indegudament, sense perjudici de la liquidació dels interessos moratoris que siguin procedents i de l’aplicació del règim sancionador corresponent, si escau.” La finalitat del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial és procurar que la fiscalitat no suposi un impediment per executar les operacions de reorganització; així mateix, aquesta normativa pretén evitar que el règim fiscal que s’hi preveu generi un incentiu per a reestructuracions que no tenen una justificació sòlida des de l’òptica econòmica o de negoci, sinó que estan basades en raons purament fiscals. Amb referència a aquesta consideració, els motius exposats a la consulta relacionats amb optimitzar la gestió, facilitar un futura successió ordenada per cada branca familiar i la presa de decisions, entre altres motius que es mencionen al mateix text de la consulta, podrien ser raons que justifiquessin el fons econòmic d’aquesta operació; no obstant això, la informació de què es disposa no és suficient per determinar l’acompliment d’aquest requisit.


Posteriorment, la consultant presenta la següent consulta tributària escrita al Departament de Tributs i de Fronteres relacionada amb l’anterior:

Ref.: Consulta tributària Vinculant

Els Srs. A, B, C i D, actuant en nom i representació de la societat X,

 EXPOSEN

Que la Consultant va presentar una Consulta Tributària Vinculant relativa a una operació d’escissió als efectes de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial.

Que en la resposta a la consulta aquest Departament manifesta que els motius econòmics exposats a la consulta relacionats amb optimitzar la gestió, facilitar una futura successió ordenada per cada branca familiar i la presa de decisions, entre altres motius que es mencionem al mateix text de la consulta, podrien ser raons que justifiquessin el fons econòmic d’aquesta operació; no obstant això, considera que la informació de què es disposa no és suficient per determinar l’acompliment d’aquest requisit.

Que la Consultant vol conèixer l’opinió de l’Administració Tributària abans de dur a terme l’operació d’escissió plantejada en la consulta abans referenciada, pel que a efectes de valorar que l’operació no s’efectua per motius fiscals, tal i com preveu l’article 15.2 de la Llei de reorganització, al marge dels antecedents i motius econòmics que ja es van manifestar a la consulta prèviament presentada, a continuació es procedeix a exposar el tractament fiscal de la tinença i explotació de béns immobles, i de la tinença d’accions, en la situació actual i en la situació futur.

POSICIONAMENT DEL CONSULTANT

1. Tinença i explotació de béns immobles

En primer lloc, cal posar de relleu que actualment la gestió i explotació en arrendament dels béns immobles que es transferiran a cadascuna de les societats beneficiaries, ha estat cedida a dos dels socis de la societat X (entitat a escindir), que al seu torn són socis de les societats beneficiaries. En concret, la gestió i explotació dels béns immobles que es transferiran a la Societat A, ha estat cedida al soci únic de la Societat A, qui registra en el seu compte bancari els ingressos i despeses corresponents a aquesta activitat. Per la seva part, la gestió i explotació dels béns immobles que es transferiran a la Societat B, qui també registra en el seu compte bancari els ingressos i despeses corresponents a aquesta activitat. Un cop es dugui a terme l’escissió, la gestió i explotació recaurà en cadascuna de les societats beneficiàries.

En conseqüència, la comparativa de la tributació es farà entre persona física i persona jurídica.

Afegir que la societat a escindir ha posseït els immobles i les accions durant un termini superior a 10 anys. Per tant, no es farà referència a l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries.

1.1 Tinença de béns immobles

D’acord amb la Llei 10/2003, del 27 de juny, de les finances comunals, el fet generador de l’impost sobre la propietat immobiliària és la propietat d’un bé immoble o la titularitat d’un dret real d’ús sobre un bé immoble. L’obligat tributari és el propietari de l’immoble o el titular del dret real d’ús sobre el mateix immoble.

Per tant, no es produirà cap diferència entre la situació actual i a futur.

1.2 Explotació de béns immobles

a) Impost sobre els rendiments arrendataris:

D’acord amb la Llei 10/2003, del 27 de juny, de les finances comunals, el fet generador de l’impost sobre els rendiments arrendataris és l’obtenció de rendes, per part de l’arrendador, procedents del lloguer de béns immobles. L’obligat tributari és el titular de la propietat de l’immoble o del dret real d’ús sobre el mateix immoble.

Per tant, no es produirà cap diferència entre la situació actual i a futur.

b) Impost sobre la renda de les persones físiques

L’article 16 de la Llei de l’Impost sobre la renda de les persones físiques estableix que la determinació de la renda de les activitats econòmiques en la modalitat d’estimació directa es fa d’acord amb les normes de l’impost sobre societats, sense perjudici de les normes especials establertes en la Llei.

D’acord amb l’anterior, i sent el tipus impositiu el 10 per cent tant en l’impost sobre la renda de les persones físiques com en l’impost sobre societats, la tributació de l’arrendament de béns immobles serà la mateixa en seu de la persona física que en seu de la societat, sens perjudici que pugui ser lleugerament inferior en la persona física amb l’aplicació del mínim personal, i la bonificació per l’obtenció de rendes d’activitat econòmiques.

c) Impost general indirecte

L’article 4 de la Llei 11/2012, de 21 de juny, de l’impost general indirecte, disposa que: “Estan subjectes a l’impost els lliuraments de béns i les prestacions de serveis realitzats en territori andorrà per empresaris o professionals a títol onerós, amb caràcter habitual o ocasional, en el desenvolupament de la seva activitat econòmica, amb independència de la finalitat o dels resultats perseguits en l’activitat econòmica o en cada operació en particular”.

Per la seva part, l’article 5.1 de la mateixa Llei estableix que “l’activitat d’arrendament de béns té la consideració d’activitat econòmica”.

Actualment, atès que la gestió i explotació dels immobles està cedida a les persones físiques, la tributació en l’impost general indirecte recau en les persones físiques. Quan es produeix l’escissió i la gestió i explotació recaigui en les societats beneficiaries, la tributació en l’impost general indirecte recaurà en les societats beneficiaries. En qualsevols cas, la tributació per arrendament en aquest impost serà la mateixa.

2. Tinença d’accions

2.1 Distribució de dividends per part de les societats:

Les rendes per dividends tindran el mateix tractament fiscal en els societats beneficiàries de l’escissió que el que tenen actualment en la societat a escindir.

2.2 Transmissió d’accions:

L’article 3 de la Llei 17/2017 del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, estableix que la transmissió dels elements patrimonials existents en el moment de l’operació, efectuada amb posterioritat per l’entitat adquirent, suposarà que la renda no integrada a la base de tributació del transmitent sigui gravada en l’impost sobre societats o en l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals corresponent a l’entitat adquirent en el moment de la transmissió posterior, aplicant el tipus de gravamen general previst per l’article 41 de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats.

Per tant, el tractament fiscal en cas de transmissió de les accions serà el mateix en seu de la societat escindida com en seu de les societats beneficiàries.

3. Motius de l’escissió:

La Consultant reitera que aquesta operació es fa per varis motius econòmics i de resolució de conflictes:

Un dels principals motius de l’escissió plantejada és la voluntat dels germans intervinents de poder explotar de forma totalment independent els actius que a dia d’avui formen part de la societat X.

Cal tenir en compte que, entre altres coses, la falta d’acord en la gestió dels actius propietat de la família, dels quals en formen part els que avui es pretenen escindir, va portar, en el seu moment, a la necessitat del nomenament d’uns administradors judicials que es van encarregar de gestionar els actius de la família, incloent els que avui es volen escindir, això com de l’activitat de la societat durant un període de gairebé vuit anys.

Per tant, amb l’escissió plantejada es busca resoldre conflictes entre germans i accionistes i reestructurar el patrimoni familiar, cal tenir en compte que actualment ja es duu a terme una gestió i organització diferenciada en el dia a dia de la societat a escindir respecte a cadascuna de les unitats econòmiques a segregar (cobrament de lloguers, diferents proveïdors de serveis per les diferents unitats econòmiques), de manera que es procedirà a la seva separació per a una adequada gestió en dues societats independents mitjançant la figura jurídica de l’escissió.

Per altre part hi ha la voluntat dels propietaris de les futures societats beneficiaries de l’escissió aportar d’altres actius de caire immobiliari que ostenten a títol personal a les societats que rebran els actius escindits de la societat X, per tal de poder gestionar-los de forma conjunta i podeu dur a terme una direcció i gestió unificada de tots els actius propietat del accionistes de les societats beneficiaries dels actius escindits de la societat X.

L’escissió plantejada ha de permetre ordenar l’estructura patrimonial personal dels socis de les societats beneficiàries dels béns immobles, estructurant racionalment les futures inversions que cada soci vulgui portar a terme, facilitant la seva realització a través d’un vehicle organitzat, que ha de permetre la gestió dels actius que ostenti la societat en cada moment.

Per últim ha de permetre també planificar el relleu generacional de forma més eficient, ja que, d’aquesta forma al estar tot el patrimoni personal organitzat a l’entorn d’un únic vehicle es facilitarà la incorporació a la societat (vehicle d’inversió) de les noves generacions de forma progressiva i d’aquesta manera podran anar introduint-se en la gestió del mateix.

Igualment, ha de ser una eina eficaç de simplificació de la successió futura, ja que, al organitzar tot el patrimoni familiar al voltant d’una única societat, facilita l’estructuració de les herències futures i la participació de tots els hereus en la gestió i presa de decisions al voltant del referit patrimoni familiar.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

Que, d’acord amb la informació addicional exposada, s’emeti criteri administratiu per tal d’aclarir i confirmar que l’operació d’escissió, als efectes de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, s’efectua per motius econòmics vàlids i no per motius fiscals.

Resposta

Respecte a la qüestió relacionada amb la consideració de motius econòmics vàlids a l’efecte d’aplicar el règim fiscal de reorganització empresarial a l’operació d’escissió exposada a la consulta, el Decret legislatiu de publicació del text refós de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, a l’apartat 15.2, estableix el següent:

Article 15. Aplicació del règim
[…]
2. No obstant això, el règim fiscal previst en aquesta Llei no és aplicable a les operacions referides a l’article 2 que tinguin com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal. El fet que una operació no s’efectuï per motius econòmics vàlids, com ara la reestructuració o la racionalització de les activitats de les parts que hi intervenen, sinó amb la mera finalitat d’aconseguir un avantatge fiscal, constitueix una presumpció que l’operació té com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal.

Les actuacions de comprovació de l’Administració tributària que determinin la inaplicació total o parcial del règim fiscal previst en aquesta Llei per aplicació de les disposicions del paràgraf anterior eliminaran exclusivament els efectes de l’avantatge fiscal assolit indegudament, sense perjudici de la liquidació dels interessos moratoris que siguin procedents i de l’aplicació del règim sancionador corresponent, si escau.”


Tal com es desprèn d’aquest precepte, la finalitat d’aquest règim fiscal és procurar que la fiscalitat no suposi un impediment per executar les operacions de reorganització; així mateix, aquesta normativa pretén evitar que el règim fiscal que s’hi preveu generi un incentiu per a reestructuracions que no tenen una justificació sòlida des de l’òptica econòmica o de negoci i que es basen en raons purament fiscals. Segons es desprèn de la informació proporcionada, la falta d’acord entre els socis va donar lloc, en el seu moment, al nomenament d’un administrador judicial per portar a terme la gestió de l’entitat durant un període mínim de gairebé vuit anys. En la consulta s’indica que el fet d’efectuar aquesta operació d’escissió permetrà una gestió adequada, mitjançant dos societats independents, de les diferents unitats econòmiques. Així mateix, aquesta escissió també permetrà una planificació del relleu generacional més eficient. Tenint en compte les dades exposades a la consulta, aquests motius són vàlids a l’efecte de l’aplicació del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial. No obstant això, aquesta resposta s’emet tenint en compte les dades facilitades pel consultant, sense valorar altres aspectes relacionats amb la motivació d’aquesta operació que podrien alterar el contingut de la mateixa resposta. En altres casos, s’hauran d’analitzar amb precisió els antecedents, les circumstàncies i les característiques de cada operació per poder avaluar si existeixen o no motius econòmics vàlids a l’efecte de l’aplicació del règim especial de reorganització empresarial.