Representant: Sra. IOM
Advocada: Sra. MBV
Representant: Sr. CPS
Advocat: Sr. MJV
a) Ha de prevaler la norma específica (el
Codi de Duana) sobre la norma més general (la
LBOT), i el primer no contempla en cap moment l’aplicació de recàrrecs. A més, l’
article 125.4 de l’esmentada Llei de bases remet quant a les infraccions en matèria duanera a la normativa vigent en aquest àmbit, el que exclou l’aplicació de l’
article 24 de la LBOT.
b) Si s’aplica la LBOT, també s’ha d’estar al contingut del seu
article 120.2, segons el qual els obligats tributaris que regularitzin voluntàriament la seva situació tributària no incorren en responsabilitat per les infraccions comeses, però aquest apartat no s’aplica quan, prèviament a la regularització, l’Administració tributària ja ha comunicat l’inici d’actuacions de comprovació o d’investigació, com succeeix en aquest supòsit.
c) Amb caràcter subsidiari, no s’ha complert el requisit de l’
article 24.3 de la LBOT, que preveu, per aplicar el recàrrec enlloc de la sanció, que es declari o s’autoliquidi dins dels terminis que estableixi el requeriment, cosa que no hauria succeït en aquest cas.
a) Es va produir en la declaració inicial un error excusable, ja que la recurrent es va basar en la documentació que se li va facilitar, que indicava que ja s’havien satisfet tots els drets duaners d’entrada a la Unió Europea.
b) Resulta aplicable l’
article 24 de la LBOT, ja que aquesta Llei recull els fonaments de l’ordenament tributari i el
Codi de Duana no estableix res contra l’aplicació dels recàrrecs, sobre els quals la part havia d’haver estat informada, segons l’
article 27 de la LBOT.
c) No es pot aplicar l’
article 120.2 de la LBOT, que es refereix als obligats que regularitzin voluntàriament la seva situació tributària, mentre que l’agent va regularitzar a requeriment de la Duana.
d) Sobre el termini per a regularitzar, cal tenir en compte que es va haver de preparar un gran volum de documentació i que, admesa la declaració el 21 de desembre de 2018, s’ha d’entendre que hi va haver una segona pròrroga tàcita del termini.
e) L’acta d’infracció s’havia de redactar immediatament després de constatar-se la mateixa, i no procedia acumular en una sola acta les altres infraccions detectades en els tres anys anteriors.
f) La sanció imposada vulnera els principis de proporcionalitat i de legalitat, ja que s’hauria d’haver aplicat el límit màxim del 150% de la quota defraudada, que preveu l’
article 131 de la LBOT.