Carregant...
 

CV0234-2022 Consulta vinculant a tributs, del 10 de febrer del 2022, en relació amb l’obligació de retenir sobre la renda satisfeta per la transmissió de les participacions d’una societat andorrana

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0234-2022 Consulta vinculant a tributs, del 10 de febrer del 2022, en relació amb l’obligació de retenir sobre la renda satisfeta per la transmissió de les participacions d’una societat andorrana
Data document:
10/02/2022
Impostos relacionats:
IRNR
Texte:

Consulta vinculant en relació amb l’obligació de retenir sobre la renda satisfeta per la transmissió de les participacions d’una societat andorrana.


Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l'entitat que la formula

ANTECEDENTS

El Sr. A i la Sra. B, respectivament, actuant en nom i representació de la societat X (la “Consultant”), compareixen davant el Departament de Tributs i de Fronteres i com millor procedeixi,

DIU

Que mitjançant aquest escrit, i de conformitat amb l’article 65 de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari i l’article 25 del Reglament d’aplicació dels tributs, formulen Consulta Tributària Vinculant, i a aquests efectes

EXPOSA

1. Antecedents i circumstàncies del cas

La consultant és una entitat andorrana i ha signat un acord per adquirir, subjecte al compliment de determinades condicions, el negoci desenvolupat avui en dia per una altra entitat andorrana, la societat C, a excepció del negoci relatiu a determinats crèdits.

La societat C està participada en un 96,62% per l’entitat D amb domicili a Luxemburg i en un 3.38% per l’entitat E domiciliada a les Illes Caiman. Els percentatges de titularitat en la societat C es mantindran inalterats en els dotze mesos anteriors a la transmissió.

Amb anterioritat a l’adquisició de les accions de la societat C, la Consultant i la societat C han acordat la segregació del negoci relatiu a determinats crèdits i a la seva gestió a una nova entitat que no serà objecte d’adquisició. Les accions representatives del capital social de la societat C es transmetran a la Consultant a títol de compravenda per part de l’entitat D i de l’entitat E, cadascun en el seu percentatge de titularitat.

2. Objecte de la consulta

(i) Confirmació de la no retenció a compte de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals (“LRNR”) per la part del preu satisfet a les entitats D i E en l’adquisició de les accions de la societat C.
(ii) Confirmació del necessari lliurament a la Consultant d’un certificat de residència fiscal a Luxemburg de l’entitat D als efectes de la no pràctica de retenció.
(iii) Confirmació de les obligacions formals en l’àmbit tributari que, en el seu cas, siguin exigibles a la Consultant pel pagament del preu a les entitats transmitents no-residents.


3. Inexistència de procediment o recurs administratiu en curs relacionats amb la consulta

En compliment de l’article 25.1.b) del Reglament d’aplicació dels tributs, la Consultant manifesta que en el moment de presentar aquest escrit no s’està tramitant un procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària objecte d’aquesta consulta.

4. Proposta de resolució vinculant a la consulta que es formula

La Consultant considera que les rendes obtingudes en la transmissió de les accions per part de les entitats D i E no estan subjectes a retenció a Andorra en aplicació de les següents normes:

(i) Pel que fa a l’entitat D, resident a Luxemburg

L’article 4 del Conveni entre el Principat d’Andorra i el Gran Ducat de Luxemburg per evitar les dobles imposicions i prevenir l’evasió i el frau fiscals en matèria d’impostos sobre la renda i sobre el patrimoni, ratificat pel Consell General de 3 de desembre de 2015 (BOPA 23 de desembre de 2015), defineix “resident d’un Estat contractant” en els següents termes:

“1. En el marc d’aquest Conveni, l’expressió “resident d’un Estat contractant” designa qualsevol persona que, en virtut de la legislació d’aquest Estat, està subjecta a imposició en aquest Estat, per raó del seu domicili, residència, seu de direcció, o per qualsevol altre criteri de naturalesa anàloga, i s’aplica tant a aquest Estat com a totes les seves entitats territorials. No obstant això, aquesta expressió no inclou les persones que estan subjectes a l’impost en aquest Estat exclusivament per rendes d’origen en aquest Estat o pel patrimoni que es troba en aquest Estat.”


Per la seva banda, l’article 13 del mateix conveni estableix que la plusvàlua obtinguda en la transmissió de béns diferents dels esmentats als apartats 1,2, 3 i 4 del mateix article – entre els que es troben les accions o participacions en societats l’actiu dels no està composat en més del 50% de béns immobiliaris – només són imposables en l’Estat en el qual sigui resident el transmitent.

Article 13. Guanys de capital

(...)

5. Els guanys procedents de l’alienació de qualsevol altre bé que els esmentats als apartats 1, 2, 3 i 4 només són imposables en l’Estat contractant del qual és resident la persona que aliena.”


Addicionalment, d’acord amb l’article 35.3 del text refós de la Llei 94/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals (“LRNR”), no s’ha de practicar retenció respecte de les rendes que estiguin exemptes en virtut d’un conveni per evitar la doble imposició aplicable.

Article 35. Normes de retenció i d’ingrés a compte

(...)

3. No s’ha de practicar la retenció o l’ingrés a compte respecte de:

a) les rendes que estiguin exemptes en virtut del que estableix l’article 15 o un conveni per evitar la doble imposició que hi resulti aplicable,
b) les rendes satisfetes o abonades als obligats tributaris no-residents fiscals sense establiment permanent, quan s’acrediti el pagament de l’impost per part de l’obligat tributari o el responsable solidari.”


Així mateix, l’article 22 del Reglament de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals (“RIRNR”), en els mateixos termes, assenyala:

Article 22. Exempció de retenció o d’ingrés a compte

De conformitat amb el que s’estableix a l’article 35, apartat 3, de la Llei de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, no s’ha de fer la retenció o l’ingrés a compte quan:

a) les rendes estan exemptes en virtut del que estableix l’article 15 de la Llei de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, o quan resulta aplicable un conveni per evitar la doble imposició, sense perjudici de l’obligació de declarar;
b) les rendes han estat satisfetes o abonades pels obligats tributaris no residents fiscals sense establiment permanent, i s’acredita el pagament de l’impost o la procedència d’exempció mitjançant la presentació del rebut corresponent.”


En virtut de l’article 13.5 del Conveni entre Andorra i Luxemburg, la plusvàlua generada per la transmissió de les accions en la societat C per part de de l’entitat D no estaria subjecta a tributació a Andorra. Igualment, d’acord amb l’apartat a) de l’article 35.3 de la LIRNR i l’apartat a) de l’article 22 del RIRNR, la Consultant no hauria de practicar retenció sobre el preu d’adquisició satisfet a l’entitat D.

(ii) Pel que fa a l’entitat E, resident a les Illes Caiman

En absència de conveni per evitar la doble imposició entre Andorra i les Illes Caiman, es considera d’aplicació directa la legislació interna andorrana reguladora de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals. Així, l’article 15 de la LIRNR preveu que la plusvàlua procedent de la transmissió de les accions d’entitats residents fiscals a Andorra, estarà exempta de tributació sempre que l’obligat tributari no-resident no hagi tingut una participació superior al 25% del capital social o els seus drets de vot en els dotze mesos anteriors al moment de la transmissió.

Article 15. Rendes exemptes

Estan exemptes les rendes següents:

(...)

c) Els guanys procedents de transmissions d’accions, de participacions o de drets en el capital d’entitats residents fiscals a Andorra, sempre que l’obligat tributari no hagi tingut una participació superior al 25 per cent del capital social o els seus drets de vot en els dotze mesos anteriors al moment de la transmissió.”


Addicionalment, d’acord amb l’article 35.3 de la LIRNR, no s’ha de practicar retenció respecte de les rendes que estiguin exemptes en virtut de l’article 15 de la LIRNR.

Article 35

Normes de retenció i d’ingrés a compte

(...)

3. No s’ha de practicar la retenció o l’ingrés a compte respecte de:

a) les rendes que estiguin exemptes en virtut del que estableix l’article 15 o un conveni per evitar la doble imposició que hi resulti aplicable,
b) les rendes satisfetes o abonades als obligats tributaris no-residents fiscals sense establiment permanent, quan s’acrediti el pagament de l’impost per part de l’obligat tributari o el responsable solidari.”


Igualment, l’article 22 del Reglament de l’impost sobre la renda dels no residents fiscals (“RIRNR”) estableix:

Article 22. Exempció de retenció o d’ingrés a compte

De conformitat amb el que s’estableix a l’article 35, apartat 3, de la Llei de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, no s’ha de fer la retenció o l’ingrés a compte quan:

a) les rendes estan exemptes en virtut del que estableix l’article 15 de la Llei de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, o quan resulta aplicable un conveni per evitar la doble imposició, sense perjudici de l’obligació de declarar;
b) les rendes han estat satisfetes o abonades pels obligats tributaris no residents fiscals sense establiment permanent, i s’acredita el pagament de l’impost o la procedència d’exempció mitjançant la presentació del rebut corresponent.”


Per tant, donat que la societat E ha tingut una participació inferior al 25% (en concret, el 3,38%) en el capital social o drets de vot en els dotze mesos anteriors al moment de la transmissió, la plusvàlua generada per la transmissió de les acciones en la societat C per part de l’entitat E no estaria subjecte a tributació a Andorra. Igualment, d’acord amb l’apartat a) de l’article 35.3 de la LIRNR i l’article 22.a) del RIRNR la Consultant no hauria de practicar retenció sobre la renda generada.

La consultant, segons requeriment del Departament de Tributs i de Fronteres, amplia la informació relacionada amb la qüestió plantejada i exposa el següent: la consulta seria aplicable al període 2022.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

(i) Confirmació de la no retenció a compte de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals (“LRNR”) per la part del preu satisfet a les entitats D i E en l’adquisició de les accions de la societat C.
(ii) Confirmació del necessari lliurament a la Consultant d’un certificat de residència fiscal a Luxemburg de l’entitat D als efectes de la no pràctica de retenció.
(iii) Confirmació de les obligacions formals en l’àmbit tributari que, en el seu cas, siguin exigibles a la Consultant pel pagament del preu a les entitats transmitents no-residents.

Resposta

En referència a la vostra consulta tributària relacionada amb les obligacions a efectes de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals com a entitat pagadora de rendes a entitats que no són residents fiscals a Andorra, en primer lloc cal tenir en compte que per determinar aquestes obligacions s’ha d’avaluar si les rendes obtingudes per les entitats que no són residents fiscals a Andorra estan exemptes o no a l’empara d’un conveni per evitar la doble imposició o de la normativa interna.

Pel que fa a la renda satisfeta per la consultant a l’entitat resident a les illes Caiman que actua com a transmitent de les accions d’una societat andorrana, atès que no és aplicable cap conveni entre Andorra i l’estat de residència del transmitent es tindrà en compte el contingut del Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 94/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals.

Aquesta Llei, en l’article 14.4, en relació amb les rendes obtingudes en territori andorrà, preveu el següent:

Article 14. Altres rendes

[…]

4. També es consideren rendes obtingudes en territori andorrà els guanys patrimonials derivats de béns mobles situats a Andorra, de valors emesos per persones o entitats residents fiscals en el territori andorrà o de drets que s’hagin de complir o s’exercitin en el territori andorrà. En concret s’inclouen en aquest apartat els guanys de capital procedents de transmissions d’accions o participacions en societats andorranes.

[…]”


La mateixa norma, en relació amb les exempcions, a l’article 15.1.c, estableix el següent:

Article 15. Rendes exemptes

Estan exemptes les rendes següents:

[…]

c) Els guanys procedents de transmissions d’accions, de participacions o de drets en el capital d’entitats residents fiscals a Andorra, sempre que l’obligat tributari no hagi tingut una participació superior al 25 per cent del capital social o els seus drets de vot en els dotze mesos anteriors al moment de la transmissió.


[…]”


D’acord amb aquests preceptes, el guany obtingut per una societat no-resident a Andorra derivat de la transmissió d’accions d’una societat andorrana està subjecte a l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals. Així mateix, tenint en compte que el transmitent no ha tingut una participació superior al 25 per cent del capital social o els seus drets de vot en els dotze mesos anteriors al moment de la transmissió, es tracta d’una renda exempta.

Respecte a la renda satisfeta per la consultant a l’entitat resident a Luxemburg que també actua com a transmitent de les accions de la societat andorrana, el Conveni entre el Principat d’Andorra i el Gran Ducat de Luxemburg per evitar les dobles imposicions i prevenir l’evasió i el frau fiscals en matèria d’impostos sobre la renda i sobre el patrimoni, en relació amb els guanys de capital, preveu el següent:

Article 13. Guanys de capital

1. Els guanys que un resident d’un Estat contractant obté de l’alienació de béns immobles considerats a l’article 6, i situats en l’altre Estat contractant, són imposables en aquest altre Estat.

2. Els guanys procedents de l’alienació de béns mobles que formen part de l’actiu d’un establiment permanent que una empresa d’un Estat contractant té en l’altre Estat contractant, inclosos aquests guanys procedents de l’alienació d’aquest establiment permanent (sol o amb el conjunt de l’empresa), són imposables en aquest altre Estat.

3. Els guanys procedents de l’alienació de naus o d’aeronaus explotades en trànsit internacional, de vaixells destinats a la navegació interior o de béns mobles destinats a l’explotació d’aquestes naus, aeronaus o vaixells només són imposables en l’Estat contractant on es troba situada la seu de direcció efectiva de l’empresa.

4. Els guanys procedents de l’alienació d’accions, de parts o de drets anàlegs d’una societat l’actiu de la qual està compost en més del 50 per cent de béns immobiliaris en un Estat contractat són imposables en aquest Estat contractant.

5. Els guanys procedents de l’alienació de qualsevol altre bé que els esmentats als apartats 1, 2, 3 i 4 només són imposables en l’Estat contractant del qual és resident la persona que aliena.”


De conformitat amb aquest precepte, sempre que l’actiu de la societat andorrana no estigui compost en més del 50 per cent de béns immobiliaris, la potestat impositiva sobre el guany derivat de la transmissió de les accions serà exclusivament de l’estat de residència de l’entitat beneficiària de la renda.

D’altra banda, sobre l’obligació de retenció que podria tenir l’entitat consultant com a pagadora d’aquestes rendes, el Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 94/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, a l’article 35.3.a, estableix el següent:

Article 35. Normes de retenció i d’ingrés a compte

[…]

3. No s’ha de practicar la retenció o l’ingrés a compte respecte de:

a) les rendes que estiguin exemptes en virtut del que estableix l’article 15 o un conveni per evitar la doble imposició que hi resulti aplicable,


[…]”


Tenint en compte que en els casos exposats es tracta de rendes exemptes en virtut de la legislació interna i per un conveni per evitar la doble imposició, l’entitat consultant que actua com a adquirent de les accions i pagadora d’aquestes rendes no haurà practicar la retenció de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals.

Així mateix, pel que fa a les obligacions declaratives, el Decret del 23-09-2015 pel qual s’aprova el Reglament de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, a l’article 21, disposa el següent:

Article 21. Rendes exemptes o rendes que ja han tributat

Quan en el termini previst a l’article anterior, només s’hagin satisfet rendes del tipus exemptes o rendes que ja han tributat, l’obligat a retenir està obligat a facilitar-ne informació mitjançant una declaració negativa. No hi ha obligació de declarar les rendes que estiguin exemptes en virtut del que disposen les lletres a), b), d), e), f) i h) de l’article 15 de la Llei de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals. El procediment, els terminis i els formularis que s’utilitzen per a la declaració negativa són els que estan establerts a l’article 20, apartat 1.”


D’acord amb aquest precepte, la societat consultant haurà de presentar la declaració d’aquestes rendes exemptes en els termes previstos a l’article 20.1 del Reglament de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals.