Carregant...
 

CV0241-2022 Consulta vinculant a tributs, del 28 d’agost del 2022, en relació amb el càlcul del quocient per determinar la reducció de la base de tributació del règim especial d’explotació de determinats actius intangibles

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0241-2022 Consulta vinculant a tributs, del 28 d’agost del 2022, en relació amb el càlcul del quocient per determinar la reducció de la base de tributació del règim especial d’explotació de determinats actius intangibles
Data document:
28/04/2022
Impostos relacionats:
Impost Societats
Texte:

Consulta vinculant en relació amb el càlcul del quocient per determinar la reducció de la base de tributació del règim especial d’explotació de determinats actius intangibles.

Número de consulta CV0241-2022
Data d’emissió 28/04/2022
Normativa Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

Per la present, la societat X, degudament representada pel sotasignat, el Sr. A,

De conformitat amb l’establert a l’art. 65 de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari, i amb els art. 24 i següents del Reglament, de l’11 de febrer del 2015, d’aplicació dels tributs, per la present formula la present Consulta Tributària Escrita dirigida a l’Administració tributària, en base a les següents

M A N I F E S T A C I O N S

1. ANTECEDENTS


La societat X explota un negoci, amb la següent activitat comercial: proveïment d’un programa d’internet, consistent en una plataforma que permet als usuaris interactuar entre ells mitjançant vídeo comunicacions en directe per internet i intercanviar imatges, text i so durant aquesta interacció.

La societat X va demanar i assolir l’aplicació del règim especial de societats que realitzen explotació internacional d’intangibles previst a l’art. 23 de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats (d’ara endavant la “LIS”).

La societat X va adquirir a l’any 2008 el programa d’internet d’ara endavant, el “Programa” al qual fa referència l’objecte del negoci que explota.

2. CIRCUMSTÀNCIES DEL CAS


Segons l’art. 5 de la Llei 6/2018, del 19 d’abril, de modificació de la LIS, l’art. 23 de la LIS queda parcialment redactat com segueix:

Article 23. Règim especial d’explotació de determinats actius intangibles

1. Els obligats tributaris que s’acullin al règim especial previst en aquest article apliquen una reducció del 80 per cent de la base de tributació corresponent a les rendes positives procedents de les concessions o autoritzacions d’ús, cessions, llicències o transmissions de patents, models d’utilitat i programes d’ordinador protegits per drets d’autor en la proporció que resulti del quocient calculat en els termes següents:

(...)

b) Al denominador hi ha les despeses totals incorregudes en relació amb l’activitat destinada a la creació de l’actiu intangible, incloses les de subcontractació a persones vinculades amb l’obligat tributari que no siguin residents fiscals a Andorra o no duguin a terme l’activitat subcontractada en territori andorrà, les de subcontractació a persones no vinculades amb l’obligat tributari d’activitats efectuades a l’estranger, per la part que excedeixi el límit del 25 per cent del numerador, segons el que s’indica a la lletra a), i les d’adquisició d’actius intangibles.

(...)”


Segons el Contracte, el Programa va ser adquirit gratuïtament. A més a més, dita adquisició no ha generat cap despesa d’adquisició de dit actiu intangible.

La societat X està estudiant la possibilitat i/o l’oportunitat de demanar l’aplicació del nou règim especial previst a l’art. 23 de la LIS (modificat segons l’art. 5 de la Llei 6/2018).

3. OBJECTE DE LA CONSULTA


La societat X entén que la despesa d’adquisició de l’actiu intangible consistent en el Programa i adquirit segons el Contracte, és nul·la.

En cas de resposta negativa per part de l’Administració tributària, preguem se’ns precisi com calcular la despesa d’adquisició de l’actiu intangible consistent en el Programa i adquirit segons el Contracte.

4. PERÍODES CONCERNITS


El períodes concernits serien els exercicis a comptar de l’exercici durant el qual la societat X demani l’aplicació del règim especial de l’art. 23 de la LIS, fins el darrer exercici en que dita societat exploti l’intangible concernit, o sigui el programa d’internet esmentat més amunt.

5. MANIFESTACIÓ EXPRESSA


La societat X manifesta expressament que no s’està tramitant un procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària que li correspongui plantejat en la consulta.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

D E M A N O

Que l’Administració tributària confirmi que, pels períodes concernits i d’acord amb els antecedents i circumstàncies abans esmentats, la despesa d’adquisició de l’actiu intangible consistent en el Programa i adquirit segons el Contracte, és nul·la.

En cas de resposta negativa per part de l’Administració tributària, preguem se’ns precisi com calcular la despesa d’adquisició de l’actiu intangible consistent en el Programa adquirit segons contracte.

Resposta

En referència a la vostra consulta relacionada amb l’aplicació del règim especial d’explotació de determinats actius intangibles, el Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, a l’article 23, apartat 1, estableix el següent:

Article 23. Règim especial d’explotació de determinats actius intangibles

1. Els obligats tributaris que s’acullin al règim especial previst en aquest article apliquen una reducció del 80 per cent de la base de tributació corresponent a les rendes positives procedents de les concessions o autoritzacions d’ús, cessions, llicències o transmissions de patents, models d’utilitat i programes d’ordinador protegits per drets d’autor en la proporció que resulti del quocient calculat en els termes següents:
a) Al numerador hi ha les despeses incorregudes per l’obligat tributari directament relacionades amb la seva activitat destinada a la creació de l’actiu intangible, les despeses derivades de la subcontractació d’aquesta activitat amb persones o entitats vinculades amb l’obligat tributari en el sentit de l’article 16 que siguin residents fiscals a Andorra i desenvolupin les activitats subcontractades en territori andorrà i les despeses incorregudes en relació amb la subcontractació d’aquesta activitat amb persones o entitats no vinculades amb l’obligat tributari, sense que en aquest últim cas, el valor de les activitats subcontractades desenvolupades a l’estranger pugui superar el 25 per cent de les despeses incloses al numerador, abans de l’increment del 30 per cent al qual es fa referència a continuació. Les despeses incloses al numerador s’incrementen en un 30 per cent, sense que en cap cas l’import resultant no pugui superar l’import del denominador.
b) Al denominador hi ha les despeses totals incorregudes en relació amb l’activitat destinada a la creació de l’actiu intangible, incloses les de subcontractació a persones vinculades amb l’obligat tributari que no siguin residents fiscals a Andorra o no duguin a terme l’activitat subcontractada en territori andorrà, les de subcontractació a persones no vinculades amb l’obligat tributari d’activitats efectuades a l’estranger, per la part que excedeixi el límit del 25 per cent del numerador, segons el que s’indica a la lletra a), i les d’adquisició d’actius intangibles.


No s’inclouen en aquest quocient, ni al numerador ni al denominador, les despeses generals, inclosos, entre d’altres, els interessos, les amortitzacions d’immobles o altres despeses no relacionades directament amb la creació de l’actiu intangible. Per calcular el quocient es tenen en compte únicament les despeses incorregudes en els termes dels paràgrafs anteriors, amb independència del seu tractament comptable i fiscal.

La reducció a què es fa referència en aquest apartat 1 es calcula de forma separada i individual per a cada actiu que sigui objecte d’explotació dels obligats tributaris.”


D’altra banda, per determinar el valor dels programaris adquirits de forma lucrativa a tercers que han de constar al denominador per calcular el quocient necessari per establir la reducció de la base de tributació, cal fer una referència especial a les regles de valoració aplicables a les adquisicions d’actius a títol gratuït, previstes a l’article 15, apartats 2.a i 3:

Article 15. Regles de valoració

[…]

2. Es valoren pel seu valor normal de mercat els elements patrimonials següents:
a) Els transmesos o adquirits a títol lucratiu.

[…]

3. En els casos que preveuen les lletres a), b), c) i d) de l’apartat anterior, l’entitat transmissora integra en la seva base de tributació la diferència entre el valor normal de mercat dels elements transmesos i el seu valor a efectes comptables o fiscals, si aquest valor és diferent d’aquell.


En els casos que preveuen les lletres e) i f) de l’apartat anterior, les entitats integren en la base de tributació la diferència entre el valor normal del mercat dels elements adquirits i el valor comptable o fiscal dels lliurats.

En l’adquisició a títol lucratiu, l’entitat adquirent integra en la seva base de tributació el valor normal de mercat de l’element patrimonial adquirit.”


D’acord amb aquests preceptes, a l’efecte de l’impost sobre societats, els actius adquirits a títol lucratiu s’hauran de valorar segons el seu valor normal de mercat i l’entitat adquirent haurà d’integrar aquest valor en la seva base de tributació. Per tant, al denominador s’haurà d’imputar el valor de mercat del programari adquirit.

Tanmateix, convé destacar que els beneficis derivats d’aquest règim especial estan lligats al desenvolupament d’activitats econòmiques que tinguin com a fonament una activitat de recerca i desenvolupament duta a terme efectivament a Andorra.