Carregant...
 

CV0244-2022 Consulta vinculant a tributs, del 4 de maig del 2022, en relació amb la consideració d’escissió als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0244-2022 Consulta vinculant a tributs, del 4 de maig del 2022, en relació amb la consideració d’escissió als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial
Data document:
04/05/2022
Impostos relacionats:
Reorganització empresarial
Texte:

Consulta vinculant en relació amb la consideració d’escissió als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial.


Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

La Sra. A, en nom i representació de l’entitat X (en endavant, la “Societat” o la “Consultant”, indistintament), compareix i com millor procedeixi en Dret,

EXPOSA

1. Caràcter de la Consulta


Que segons l’article 65 la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari, els obligats tributaris tenen dret a formular consultes escrites a l’Administració tributària i la seva resolució té caràcter vinculant per a l’Administració tributària respecte a la situació jurídica tributària del consultant en el mateix període de l’entrada de la consulta.

No obstant, aquesta consulta es formula per tal de complementar la resposta vinculant CV0198-2021, emesa en data 16 de febrer de 2021.

L’objectiu d’aquest consulta és aportar informació addicional, i confirmar que existeixen motius econòmics vàlids per poder aplicar el règim de neutralitat fiscal, en la operació analitzada en la passada consulta.

1. Normativa aplicable


Segons l’exposat anteriorment, es formula la consulta vinculant amb els següents:

ANTECEDENTS

La Consultant va formular consulta per tal aconseguir l’aplicació del règim de neutralitat fiscal en una determinada operació de reestructuració.

Per determinar l’aplicabilitat del règim de neutralitat fiscal en una determinada operació de reestructuració, cal fer una doble anàlisis consistent en determinar si l’operació en qüestió:

  • Anàlisi objectiu: L’operació en qüestió ha d’ésser una de les recollides en l’article 2 de la Llei de Reorganització Empresarial i emmarcar-se dins d’una de les definicions establertes a la Llei de Reorganització Empresarial.
  • Anàlisi subjectiu: Revesteix de motius econòmics vàlids i no té com a mera finalitat la d’aconseguir un avantatge fiscal que tingui com a objectiu el frau o l’evasió fiscal. Anàlisi subjectiu (si escau). L’operació ha de venir motivada per un motiu econòmic vàlid.
El Departament de Tributs i Fronteres va emetre resposta a la consulta formalitzada, esgrimint les següents respostes:

  • Amb respecte l’anàlisi objectiu, el Departament de Tributs i Fronteres va determinar que “l’operació tindrà la consideració d’escissió als efectes de l’aplicació del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial...”.
Per tant, l’operació de reestructuració compleix amb els requisits objectius que estipula la Llei de Reorganització Empresarial.

  • Amb respecte l’anàlisi subjectiu, el Departament de Tributs i Fronteres va determinar que, “en el supòsit plantejat no s’aporta informació suficient per determinar l’acompliment d’aquest requisit.”
Per tant, cal aportar informació suficient per apreciar motius econòmics vàlids i que el Departament de Tributs i Fronteres doni el vist i plau a l’operació de reestructuració. Per aquest motiu es presenta la següent consulta.

Així doncs, tenint en compte que el Departament de Tributs i Fronteres va acceptar que l’operació des d’un punt de vista objectiu s’englobava dins de l’article 2 de la llei de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, és necessària l’aportació d’informació addicional per tal valorar que existeixen motius econòmics vàlids.

Tenint en compte l’exposat anteriorment, la Consultant es planteja les següents:

QÜESTIONS

D’acord amb l’establert en les anteriors línies, per a determinar la viabilitat i idoneïtat de sol·licitar el règim de neutralitat fiscal en l’operació anteriorment descrita (la qual a dia d’avui no s’ha dut a terme), s’ha d’aportar informació addicional per tal d’apreciar motius econòmics vàlids.

Tal i com es feia menció en la consulta anterior, els requisits subjectius per a aplicar l’esmentat règim es recullen en l’article 15 de la Llei de Reorganització Empresarial, el qual estableix que “el règim fiscal previst en aquesta Llei no és aplicable a les operacions [...] que tinguin com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal. El fet que una operació no s’efectuï per motius econòmics vàlids, com ara la reestructuració o la racionalització de les activitats de les parts que hi intervenen, sinó amb la mera finalitat d’aconseguir un avantatge fiscal, constitueix una presumpció que l’operació té com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal.”

Es recorda, tal i com es va estipular en la Consulta anterior, que la composició de l’accionariat de l’entitat X, estava conformada inicialment per tres socis pertanyents al mateix nucli familiar. Posteriorment, la composició de l’accionariat es va veure modificada a causa de la successió d’un dels socis inicials.

L’actual accionariat de la Societat està conformat per dos grups familiars clarament diferenciats: un corresponent al fill de la causant i els seus descendents, i l’altre corresponent a la filla de la causant i els descendents d’aquesta.

Atès l’anterior, i amb la finalitat de separar la gestió i propietat de dos conjunts de béns immobles destinats a l’arrendament entre els dos grups familiars, els socis de la Societat estan considerant la possibilitat de dur a terme en el futur una reestructuració de part del patrimoni de la mateixa, per tal que quedin dues esferes econòmiques diferenciades entre el Grup familiar 1 i el Grup familiar 2.

Per tal de dur a terme l’esmentada reestructuració societària familiar, una de les possibilitats plantejades a nivell mercantil és la realització d’una operació d’escissió subjectiva patrimonial per empresa familiar.

D’acord amb l’anterior, l’operació aquí plantejada quedaria estructurada de la següent manera:

Al nostre entendre, l’operació descrita en la descripció dels fets no persegueix en cap moment un frau o evasió fiscal, essent els motius econòmics de la operació, els següents:

  • És notòria la presencia de desavinences, desacords i disputes en els consells d’administració, i que impossibiliten la gestió de l’activitat i la presa de decisions.
  • Per tant, l’objectiu de la operació és facilitar la presa de decisions, mitjançant els corresponents òrgans de govern de la societat, i amb els corresponents protocols establerts en els estats de la mateixa;
  • Addicionalment, amb la llei el que es busca es millorar en l’eficiència i la gestió del patrimoni, i la presa de decisions per grup familiar.
  • D’altra banda, l’operació també busca facilitar a cada un dels grups familiars la potestat de repartir o no dividends, ja que la desavinença entre els grups familiars fa que no es posin d’acord.
  • L’operació d’escissió també facilitarà l’endeutament hipotecari, si escau, de cada un dels grups familiars de manera aïllada.
  • Addicionalment, gràcies a l’operació de reestructuració, també es podrà facilitar i planificar la successió testamentària en cada grup familiar afavorint el relleu generacional, evitant conflictes entre ambdós grups familiars, podent exercir-se de forma diferenciada les seves polítiques de gestió.
D’acord amb l’anterior, entén la Consultant que l’operació aquí plantejada compliria amb els requisits per aplicar el règim de neutralitat, atès que la mateixa, per una banda, s’emmarca amb la definició d’escissió subjectiva patrimonial per empresa familiar, i per d’altre, revesteix de motius econòmics vàlids prèviament acceptats pel DTF.

Conseqüentment, entén la Consultant que amb l’aplicació del règim de neutralitat fiscal, la tributació resultant de l’esmentada operació d’escissió subjectiva patrimonial per empresa familiar seria la següent:

Tributació en seu de la Consultant

  • Diferiment de la tributació a l’IS al no integrar-se la renda derivada de la diferència entre el valor comptable i el valor de mercat del patrimoni transmès.
  • No meritació de l’IPTP.
  • No subjecció a l’IGI.
Tributació en seu dels socis de la Consultant. Diferiment de la renda derivada del bescanvi de participacions de la Societat per les participacions de la Newco1 i la Newco2.

Pel que fa a les societats adquirents, els béns rebuts per part de la Newco1 i Newco2 seran valorats pel mateix valor d’adquisició que tenien en seu de la Societat, mantenint-se també la seva data d’adquisició.

Es constata, doncs, que amb l’aplicació del règim de neutralitat fiscal, en l’esmentada operació no es produiria cap desemborsament d’impostos directes ni indirectes.

En resumides comptes, de l’exposat aquí la consultant entén que en l’operació de reestructuració aquí plantejada li seria d’aplicació el règim de neutralitat fiscal, quedant exempta de tributació en el moment en que s’efectués, atès que:

  • Ja va quedar clara en la contestació de tributs, que l’operació en qüestió encaixa dins de la definició d’escissió subjectiva patrimonial per empresa familiar, recollida a l’apartat segon de l’article 2.2 de la Llei de Reorganització Empresarial.
  • L’operació en qüestió atén a motius que anteriorment han estat considerats com econòmicament vàlids per la doctrina andorrana, concretament el fet de separar la gestió i control dels immobles entre dos grups familiars diferenciats.
QÜESTIÓ PLANTEJADA

  • Que es confirmin els motius o raons que motiven la operació plantejada, constituint motius econòmics vàlids a ulls de l’Administració tributaria; i,
Que es confirmi la possibilitat d’aplicar el règim de neutralitat fiscal esmentada en la operació plantejada.

Resposta

En relació amb la vostra qüestió sobre la consideració de motius econòmics vàlids per a l’aplicació del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, la Llei 17/2017, del 20 d'octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, a l’article 15, estableix el següent:

Article 15. Aplicació del règim

1. El règim fiscal previst en aquesta Llei serà aplicable a les operacions que compleixin les definicions previstes a l’article 2, excepte que expressament s’opti per la renúncia a l’aplicació mitjançant la comunicació a què es refereix l’article 16.

2. No obstant això, el règim fiscal previst en aquesta Llei no és aplicable a les operacions referides a l’article 2 que tinguin com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal. El fet que una operació no s’efectuï per motius econòmics vàlids, com ara la reestructuració o la racionalització de les activitats de les parts que hi intervenen, sinó amb la mera finalitat d’aconseguir un avantatge fiscal, constitueix una presumpció que l’operació té com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal.

Les actuacions de comprovació de l’Administració tributària que determinin la inaplicació total o parcial del règim fiscal previst en aquesta Llei per aplicació de les disposicions del paràgraf anterior eliminaran exclusivament els efectes de l’avantatge fiscal assolit indegudament, sense perjudici de la liquidació dels interessos moratoris que siguin procedents i de l’aplicació del règim sancionador corresponent, si escau.”


D’altra banda, la finalitat d’aquest règim fiscal és procurar que la fiscalitat no suposi un impediment per executar les operacions de reorganització; així mateix, aquesta normativa pretén evitar que el règim fiscal que s’hi preveu generi un incentiu per a reestructuracions que no tenen una justificació sòlida des de l’òptica econòmica o de negoci, que es basen en raons purament fiscals. Els motius exposats a la consulta relacionats amb la millora de l’eficiència i la gestió del patrimoni, la presa de decisions per grup familiar i la facilitació de la planificació de la successió testamentaria en cada grup familiar, en el cas en qüestió, són vàlids a efectes de l’aplicació del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial.

Tanmateix, aquesta resposta s’emet tenint en compte les dades facilitades pel consultant sense valorar altres aspectes relacionats amb la motivació d’aquesta operació que podrien alterar el contingut de la mateixa resposta. En altres casos, s’haurà d’analitzar amb precisió els antecedents, les circumstàncies i les característiques de cada operació per poder avaluar si hi ha o no motius econòmics vàlids a l’efecte d’aplicar el règim especial de reorganització empresarial.