Carregant...
 

CV0252-2022 Consulta vinculant a tributs, del 13 de juny del 2022, tributació de les rendes percebudes per associació sense ànim de lucre a efectes de l’impost societats i consideració d’empresària i el tipus de gravamen aplicable a l’efecte de l’IGI

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0252-2022 Consulta vinculant a tributs, del 13 de juny del 2022, tributació de les rendes percebudes per associació sense ànim de lucre a efectes de l’impost societats i consideració d’empresària i el tipus de gravamen aplicable a l’efecte de l’IGI
Data document:
13/06/2022
Impostos relacionats:
Impost Societats, IGI
Texte:

Consulta vinculant en relació amb la tributació de les rendes percebudes per una associació sense ànim de lucre a efectes de l’impost sobre societats i en referència amb la consideració d’empresària i el tipus de gravamen aplicable a l’efecte de l’impost general indirecte

Número de consulta CV0252-2022
Data d’emissió 13/06/2022
Normativa - Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte
- Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

Consulta vinculant – Tributació de les prestacions de serveis d’una associació a efectes d’IGI i d’IS

El Sr. A, en nom i representació de l’Associació X,

EXPOSA

Que, d’acord amb el que disposa l’article 65 de la Llei 21/2014, del 16 d’Octubre, de Bases de l’Ordenament Tributari i l’article 25 del Reglament de desenvolupament de la mateixa, interessa formular la següent Consulta Tributària, els efectes de la qual serien aplicables al règim de tributació de prestacions de serveis a efectes d’IGI i d’IS, a partir del present exercici 2022 en endavant.

MANIFESTACIONS PRÈVIES

D’acord amb els requisits establerts a l’article 65 de la Llei 21/2014, del 16 d’Octubre, de Bases de l’Ordenament Tributari i l’article 25 del Decret de 24 de març de 2013, pel qual s’aprova al Reglament d’aplicació dels tributs, es manifesta expressament que en el moment en què es presenta aquest escrit, no s’està tramitant cap procediment ni recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària dels fets plantejats en la consulta.

NORMATIVA APLICABLE

DESCRIPCIÓ DELS FETS

La consultant, l’Associació X (en endavant, l’“Associació”), és una associació sense ànim de lucre. Consta inscrita al Registre d’Associacions del Principat d’Andorra i té un número de Registre de Comerç.

L’Associació és una entitat sense patrimoni propi i el límit del pressupost anyal es fixa en aquella quantitat que resulta de la suma dels recursos econòmics de l’associació.

Les finalitats principals de l’Associació estan establertes en els seus estatuts, entre d’altres, efectua les següents activitats: acollir els nens i les nenes durant els mesos de vacances i acollir infants i adolescents que vulguin fer colònies o esplai.

L’Associació també realitza activitats auxiliars que serveixen única i exclusivament per finançar les activitats principals, que concretament són

  • Un servei d’alberg: acolliments de grups d’escolars, famílies, esplais i grups de muntanya, a un preu social.
Tanmateix, l’Associació posseeix altres fonts de finançament com són el donatius privats, les subvencions de Govern i les recaptacions ens els oficis de missa, també destinades única i exclusivament a finançar l’activitat principal.

Per tant, segons el descrit anteriorment, l’associació realitza les següents prestacions de serveis a preu social (i en casos de necessitat, de forma gratuïta), essent el 100% de la recaptació destinada al finançament del seu objecte social:

  • Colònies en períodes de vacances escolars, relacionades amb activitats de muntanya i natura (activitat principal);
  • Servei d’ alberg durant tot l’any (activitat auxiliar);
  • Donatius privats de forma altruista (finançament auxiliar);
  • Subvencions de Govern destinades al desenvolupament de l’objecte social de l’associació (finançament auxiliar);
  • Recaptacions oficis de missa (finançament auxiliar).
De tot l’exposat anteriorment, sorgeix el dubte sobre si les activitats que realitza l’Associació es podrien considerar no subjectes de l’Impost General Indirecte i exemptes de l’Impost de Societats.

ANTECEDENTS APLICABLES

En quant a l’Impost General Indirecte, l’article 5 de LIGI estableix el concepte d’activitat econòmica i d’empresari o professional:

“1. Són activitats econòmiques les que impliquen l’ordenació per compte propi de factors de producció materials i humans o d’algun d’aquests factors de producció, amb la finalitat d’intervenir en la producció o la distribució de béns o en la prestació de serveis.

L’activitat d’arrendament de béns té la consideració d’activitat econòmica.

2. A l’efecte d’aquesta Llei, es consideren empresaris o professionals les persones físiques o entitats que realitzin activitats econòmiques.

[...] ”


De la transcripció de l’article anterior es desprèn que serà empresari o professional qui realitzi una activitat econòmica. Com l’Associació realitza activitats sense ànim de lucre, consistents en activitats socials per als joves i els infants, i les activitats auxiliars que realitza són exclusivament per a poder finançar les activitats principals mencionades, entenem que no entraria dins de la definició d’empresari o professional establerta a l’article 5 de LIGI i per tant no estaria subjecta a l’ impost.

En quant a l’Impost de Societats, l’article 8 de la LIS, en el seu apartat 2, estableix les entitats parcialment exemptes de l’impost:

“2. Estan parcialment exempts de l’impost:

a) Les fundacions sense ànim de lucre
b) Les associacions sense ànim de lucre regulades per la Llei qualificada d’associacions, del 29 de desembre del 2000
c) L’Església catòlica i altres confessions


[...] ”


Tanmateix, el mateix article 8 de la LIS, en el seu apartat 3, estableix el següent:

“3. En relació amb les entitats a què es refereix l’apartat 2, només estaran exemptes d’impost les rendes següents:

a) Les que procedeixen de la realització d’activitats que en constitueixen l’objecte social o la finalitat específica, d’acord amb la seva legislació específica.


[...] ”


Les rendes obtingudes per l’Associació provenen de l’execució de les seves finalitats especifiques, establertes en els seus estatuts.

Les rendes provinents de l’activitat d’alberg, i de les recaptacions ens els oficis de missa són utilitzades única i exclusivament per finançar les citades finalitats específiques dels estatuts.

Tenint en compte l’exposat, considerem que totes les rendes obtingudes per l’Associació estarien exemptes de l’IS, per ser considerades obtingudes en el marc de l’execució de les seves finalitats fundacionals.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

Tenint en compte els antecedents exposats:

És correcta la nostra interpretació de què l’Associació no entraria dins de la definició d’empresari o professional establerta en l’article 5 de LIGI i que per tant totes les seves activitats (principal i auxiliars) estarien no subjectes a l’impost?

En cas de resposta negativa, quines activitats concretes, de les exposades en la descripció dels fets, es considerarien subjectes a IGI?

És correcta la nostra interpretació de què totes les rendes percebudes per l’Associació (les de l’activitat principal i les de les activitats auxiliars) són rendes exemptes als efectes de l’Impost de Societats, segons l’article 8.3.a) de la LIS?

Resposta

En referència a les qüestions relacionades amb l’impost general indirecte, el Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, als articles 4 i 5, sobre la consideració del fet generador i el concepte d’activitat econòmica preveu el següent:

Article 4. Fet generador

Estan subjectes a l’impost els lliuraments de béns i les prestacions de serveis realitzats en el territori andorrà per empresaris o professionals a títol onerós, amb caràcter habitual o ocasional, en el desenvolupament de la seva activitat econòmica, amb independència de la finalitat o dels resultats perseguits en l’activitat econòmica o en cada operació en particular.


Article 5. Concepte d’activitat econòmica i d’empresari o professional

1. Són activitats econòmiques les que impliquen l’ordenació per compte propi de factors de producció materials i humans o d’algun d’aquests factors de producció, amb la finalitat d’intervenir en la producció o la distribució de béns o en la prestació de serveis.

L’activitat d’arrendament de béns té la consideració d’activitat econòmica.

2. A l’efecte d’aquesta Llei, es consideren empresaris o professionals les persones físiques o entitats que realitzin activitats econòmiques.

3. S’entenen realitzades en el desenvolupament de l’activitat econòmica les transmissions o cessions d’ús a tercers de la totalitat o part de qualsevol bé o dret que integrin el patrimoni empresarial o professional de l’obligat tributari, fins i tot les efectuades amb motiu del cessament en l’exercici de les activitats econòmiques que determinen la subjecció a l’impost.

4. No tenen la consideració d’empresaris o professionals als efectes d’aquest impost quan l’import dels lliuraments de béns i les prestacions de serveis efectuats no superi la xifra anual de 40.000 euros, excepte que de forma expressa optin per ser considerats com a tals. A l’efecte de determinar l’import anterior, no es tenen en compte les transmissions de béns d’inversió i s’exclou, si escau, l’impost general indirecte. L’import es prorrateja en la part corresponent a l’any natural en cas d’inici d’activitat.

En el cas de les activitats agrícoles i ramaderes, el llindar indicat en el paràgraf anterior se situa en la xifra anual de 150.000 euros.

Els empresaris o els professionals que optin per ser considerats com a tals, ho han de sol·licitar al ministeri encarregat de les finances abans de finalitzar l’any en què hagi de tenir efecte. Una vegada hagin optat per ser considerats empresaris o professionals, s’ha de mantenir aquesta situació durant un termini mínim de tres anys, i per sol·licitar-ne la baixa cal que hi renunciïn comunicant-ho al ministeri encarregat de les finances abans de finalitzar l’any anterior a l’any en què hagi de tenir efecte.

El procediment i la forma de la sol·licitud per ser considerat empresari s’establiran reglamentàriament.”


Segons la informació facilitada, l’entitat consultant presta serveis amb caràcter onerós que consisteixen en colònies relacionades amb activitats de muntanya i natura i en un servei d’alberg. Per tant, si la xifra d’ingressos derivada d’aquestes prestacions i serveis supera la xifra anual de 40.000 € anuals, l’entitat consultant tindrà la consideració d’empresària a efectes de l’impost. Altrament, quant a les donacions, les subvencions del Govern i les recaptacions en els oficis de missa, atès que no s’efectuen com a contraprestació d’una prestació de servei i/o lliurament de béns no es produeix el fet generador de l’impost.

Si segons el criteri manifestat anteriorment la consultant té la consideració d’empresària a efectes de l’impost, el tipus de gravamen aplicable als serveis de colònies i d’alberg vindrà determinat per l’article 59.7.d de la mateixa Llei, que disposa el següent:

Article 59. Tipus de gravamen superreduït

El tipus de gravamen superreduït és del 0% i s’aplica només a les operacions següents:

7. Les prestacions de serveis relacionades a continuació quan són efectuades per administracions públiques o parapúbliques, entitats de dret públic o entitats o establiments culturals o socials de caràcter no lucratiu:

[…]

1. d) L’organització d’exposicions i manifestacions similars d’àmbit educatiu, cultural o social.”


De conformitat amb aquest article, tenint en compte que l’entitat consultant és una associació sense ànim de lucre i que els serveis mencionats tenen caràcter social, serà aplicable el tipus de gravamen superreduït del 0%.

Quant a l’impost sobre societats, considerant que la consultant és una entitat parcialment exempta, per determinar si les rendes percebudes estaran exemptes o no seran aplicables els apartats 3 i 4 de l’article 8 del Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats:

Article 8. Exempcions

[…]

2. Estan parcialment exempts de l’impost:

b) Les associacions sense ànim de lucre regulades per la Llei qualificada d’associacions, del 29 de desembre del 2000


[…]

3. En relació amb les entitats a què es refereix l’apartat 2, només estan exemptes d’aquest impost les rendes següents:

a) Les que procedeixen de la realització d’activitats que en constitueixen l’objecte social o la finalitat específica, d’acord amb la seva legislació específica.
b) Les derivades d’adquisicions i de transmissions a títol lucratiu, sempre que les unes i les altres es facin en compliment del seu objecte o de la seva finalitat específica, d’acord amb la legislació pròpia.
c) Les que es posin de manifest en la transmissió onerosa de béns afectes a la realització de l’objecte o la finalitat específica quan el total del producte obtingut es destini a noves inversions relacionades amb aquest objecte o finalitat específica.


Les noves inversions s’han de fer dins el termini comprès entre l’any anterior a la data del lliurament o de la posada a disposició de l’element patrimonial i els tres anys següents, i s’han de mantenir en el patrimoni de l’entitat durant quatre anys, llevat que la seva vida útil conforme al mètode d’amortització que regula l’article 10 sigui inferior.

En cas que la inversió no es faci dins el termini assenyalat, la part de quota de tributació corresponent a la renda obtinguda s’integra, a més dels interessos de demora, conjuntament amb la quota corresponent al període impositiu en què va vèncer el termini establert per dur a terme la inversió. La transmissió d’aquests elements abans de la fi del termini esmentat determina la integració en la base de tributació de la part de renda no gravada, llevat que l’import obtingut sigui objecte d’una nova reinversió.

4. L’exempció que regulen els apartats 2 i 3 no arriba als rendiments d’explotacions econòmiques, ni a les rendes derivades del patrimoni, ni a les rendes obtingudes en transmissions diferents de les que assenyalen expressament els apartats esmentats. No obstant això, els obligats tributaris a què es refereix l’apartat 2 estan totalment exempts de tributació per aquest impost quan els seus ingressos resultants d’activitats accessòries no emparades per l’exempció que preveu aquest precepte siguin inferiors a 10.000 euros anuals.”


D’acord amb aquests preceptes, les rendes obtingudes per l'entitat consultant estaran exemptes sempre que procedeixin de la realització del seu objecte o finalitat específica i no derivin de l'exercici d'una activitat econòmica. Tanmateix, en la mesura que l'entitat consultant dugui a terme activitats que determinin l'existència d'una activitat econòmica, les rendes derivades d'aquestes activitats estarien subjectes a l’impost sobre societats i no exemptes d’aquest impost. No obstant això, si els ingressos obtinguts durant el període impositiu no tenen cabuda en l’exempció prevista a l’apartat 3 però són inferiors a 10.000 euros, estaran emparats per l’exempció prevista a l’apartat 4.

En el cas en qüestió, la consultant presta un servei de colònies i d’alberg a títol onerós i, per tant, ordena per compte propi factors de producció materials i humans amb la finalitat de prestar aquests serveis. En conseqüència, si els ingressos resultants d’aquesta activitat econòmica i de les subvencions vinculades a aquesta activitat són iguals o superiors a 10.000 euros, aquestes rendes estaran subjectes i no exemptes.

Pel que fa als ingressos derivats dels donatius privats de forma altruista, les subvencions del Govern destinades al desenvolupament de l’objecte social no vinculades a l’activitat econòmica de l’entitat i les recaptacions obtingudes en els oficis de missa, atès que aquestes rendes procedeixen del seu objecte social i no deriven de l’exercici d’una activitat econòmica, estaran exemptes de l’impost.