Carregant...
 

CV0256-2022 Consulta vinculant a tributs, del 4 d’agost del 2022, en relació amb la venda d’entrades en línia d’esdeveniments esportius, culturals i musicals que s’efectuen a l’estranger

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0256-2022 Consulta vinculant a tributs, del 4 d’agost del 2022, en relació amb la venda d’entrades en línia d’esdeveniments esportius, culturals i musicals que s’efectuen a l’estranger
Data document:
04/08/2022
Impostos relacionats:
Impost Societats, IGI
Texte:

Consulta vinculant en relació amb la venda d’entrades en línia d’esdeveniments esportius, culturals i musicals que s’efectuen a l’estranger.

Número de consulta CV0256-2022
Data d’emissió 04/08/2022
Normativa § Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte
§ Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

La societat consultant és una societat andorrana.

ANTECEDENTS

Consulta:

Consulta fiscal en referència a l’Impost General Indirecte i a l’Impost sobre Societats de l’exercici 2022.

Normativa:

Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte i el Reglament que la desenvolupa.

Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats i el Reglament que la desenvolupa.

1. MANIFESTACIONS PRÈVIES


D’acord amb els requisits establerts a l’article 65 de la Llei 21/2014 del 16 d’octubre, de Bases de l’Ordenament Tributari (en endavant, LBOT), desenvolupats a l’article 25.1.b) del Decret de l’11 de febrer del 2015 pel qual s’aprova el Reglament d’aplicació dels Tributs (d’ara en endavant, RAT), manifesta expressament:

Que, en el moment en què es presenta aquest escrit, no s’està tramitant cap procediment ni recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària que li correspongui plantejat en la consulta;
Que la consulta que presenta, es refereix al període impositiu començat aquest exercici 2022 i, en el seu cas, els següents.


2. ANTECEDENTS I CIRCUMSTÀNCIES DETALLADES DEL CAS.


La societat X té com objecte social, entre d’altres activitats, la compravenda, distribució i intermediació per a la comercialització d’entrades d’esdeveniments esportius o culturals i la realització i organització d’esdeveniments, fires i congressos.

Dita societat, esporàdicament, es voldria dedicar a vendre entrades d’esdeveniments esportius, culturals o musicals celebrats, en tot cas, fora del Principat d’Andorra a través de Internet. En aquest sentit, el sol·licitant disposa de contractes a l’efecte amb els organitzadors que l’autoritzen expressament a vendre-les, a particulars i professionals, amb un marge respecte del seu preu d’adquisició.

Evidentment, al valor nominal d’aquestes entrades, s’aplica l’impost indirecte aplicables al lloc on es celebri l’esdeveniment: “Impuesto sobre el Valor añadido” (IVA), “Value added Tax” (VAT), “Taxe sur la valeur ajoutée” (TVA)... etcètera.

3. NORMATIVA APLICABLE



QÜESTIÓ PLANTEJADA

A la vista del cas exposat i tenint en compte que el consultant vendrà les seves entrades tant a professionals (treballadors per compte propi o societats d’arreu el món, en tot cas ubicats fora del Principat) com a particulars (consumidors finals d’arreu el món, en tot cas ubicats fora del Principat), sorgeixen uns dubtes essencials pel que respecta a l’aplicació de l’Impost General indirecte d’ara endavant IGI i de l’impost sobre societats.

Pel que respecta a l’IGI:

1.- En el cas de la venda d’entrades a professionals establerts fora del Principat, s’ha d’aplicar l’Impost General Indirecte?

En aquest sentit, el consultant, generalment, ven les seves entrades a plataformes intermediàries professionals establertes fora del Principat que, al seu torn, revenen les entrades.

1.A.- l’article 41.1.a) de la Llei de l’IGI estableix: “Les prestacions de serveis s’entenen realitzades al territori andorrà en els casos que, exposats a continuació i sense perjudici del que disposa l’apartat 2 d’aquest article i l’article 44 d’aquesta Llei:

a) Quan el destinatari és un empresari o professional que actua com a tal i té la seu de la seva activitat econòmica o un establiment permanent o, en el seu defecte, té el seu domicili o residència habitual a Andorra, sempre que es tracti de serveis que tenen per destinataris l’esmentada seu, l’establiment permanent, el domicili o la residència habitual”.


A sensu contrari, compte tingut que en aquest cas: (1), l’esdeveniment se celebra fora del Principat d’Andorra i (2), el destinatari és un empresari/professional establert fora del Principat d’Andorra, considerem que aquesta operació esmentada, l’operació s’entendria realitzada fora del territori andorrà i que, per tant, no estarà subjecta a l’impost general indirecte.

En conseqüència, a la factura emesa hauran de figurar tots els requisits continguts a l’article 37.5 del Reglament de l’impost general indirecte i, en especial, la menció: “aquesta operació no està subjecta a IGI en mèrits del què preveu l’article 41.1.a) de la Llei de l’IGI”.

És correcta aquesta interpretació?

1.B.- En cas que es consideri que aquesta operació està subjecta a IGI, aquest s’hauria d’aplicar sobre el total del preu pagat pel professional o únicament sobre el marge del consultant?

A criteri del consultant, eventualment, s’hauria d’aplicar IGI únicament respecte de marge del consultant ja que, en cas contrari, s’estaria produint una doble imposició.

A tall d’exemple, suposem que el sol·licitant ven una entrada a un professional no establert al Principat d’Andorra per a un esdeveniment quin valor nominal és de 121 € (100 € + 21 € de “impuesto sobre el valor añadido”) per un import de 200 €.

En l’exemple exposat, el sotasignat considera que, en cas que l’IGI sigui d’aplicació a l’operació esmentada, aquest únicament s’hauria d’aplicar sobre el marge del consultant.

En conseqüència, el consultant considera que l’IGI s’ha d’aplicar sobre el seu marge, és a dir, sobre 79 € (200 € menys 121 €) ja que, en cas contrari s’estaria produint una doble imposició de “impuesto sobre el valor añadido” i Impost General Indirecte. Per tant, a la factura emesa, s’hauria d’aplicar l’IGI sobre la base imposable de 79 € i, en conseqüència, l’IGI serà de 3,56 € (79 € x 4,5%) i, en cap cas, sobre el total de 200 € ja que suposaria una “doble imposició” en matèria d’impostos indirectes: l’andorrà -IGI- i l’estranger -IVA o el que correspongui-.

És correcta aquesta interpretació?

2.- En el cas de la venda d’entrades a particulars no establerts al Principat d’Andorra, s’ha d’aplicar l’Impost General Indirecte?

2.A.- A criteri del consultant, aquesta operació s’entén localitzada al Principat d’Andorra, en mèrits del què preveu l’article 41.1.a) abans transcrit i, per tant, ha de portar IGI.

És correcta aquesta interpretació?

2.B.- En cas afirmatiu, el dubte interpretatiu del consultant sorgeix en la base sobre la què s’ha d’aplicar l’IGI en el mateix sentit que l’exposat al punt “1.B.” del present escrit.

En les mateixes línies, suposem que el sol·licitant ven una entrada a un particular no establert al Principat d’Andorra per un esdeveniment quin valor nominal és de 121 € (100 € + 21 € de “impuesto sobre el valor añadido”) per un import de 200 €.

Quina de les dues alternatives plantejades a continuació, pel que respecta a l’aplicació de l’IGI, és la correcta?

ALTERNATIVA 1:
IMPORT COBRAT (IGI INCLÒS) 200€
ENTRADA (SENSE IVA) 100€
IVA DE L’ENTRADA 21€
MARGE CONSULTANT (IGI INCLÒS) 79€
MARGE CONSULTANT SENSE IGI 75,60€
IGI A REPERCUTIR (75,60€ x 4,5%) 3,40€
ALTERNATIVA 2:
IMPORT COBRAT (IGI INCLÒS) 200€
IMPORT COBRAT (SENSE IGI) 191,39€
IGI A REPERCUTIR (191,39€ x 4,5%) 8,61€

A criteri del consultant, l’alternativa correcta, de les dues plantejades, es l’alternativa 1 ja que, en cas contrari, s’estaria produint una doble imposició de IVA i IGI.

És correcta aquesta interpretació?

Pel que respecta a l’impost sobre societats:

3.- A la vista de l’activitat del consultant, volem confirmar que, en qualsevol supòsit tot impost indirecte estranger suportat en l’adquisició de les diferents entrades per als esdeveniments és considerada despesa deduïble en la seva totalitat ja que està inherentment lligada al desenvolupament de l’activitat del consultant.

És correcta aquesta interpretació?

Resposta

En referència amb les vostres qüestions relacionades amb la venda d’entrades en línia d’esdeveniments esportius, culturals o musicals que s’efectuaran fora d’Andorra, el Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, sobre la consideració de prestació de serveis, a l’article 9 preveu el següent:

Article 9. Concepte de prestació de serveis

1. A l’efecte d’aquest impost, s’entén per prestació de serveis tota operació subjecta a l’impost que, d’acord amb aquesta Llei, no té la qualificació de lliurament o importació de béns.

2. En particular, es consideren prestacions de serveis:

[…]

o) Les operacions de mediació i d’agència o comissió quan l’agent o comissionista actuï en nom aliè. Quan actuï en nom propi i faci d’intermediari en una prestació de serveis s’entén que ha rebut i prestat els serveis corresponents per si mateix.


[…]”


D’acord amb aquest precepte, per a l’aplicació de les regles de localització de les prestacions de servei previstes a la normativa esdevé important diferenciar si en la venda de les entrades la consultant actua en nom propi o bé actua amb caràcter aliè a canvi d’una comissió.

Si la consultant actua en la venda de les entrades com a intermediari amb caràcter aliè a canvi d’una comissió, en aquest supòsit seran aplicables les regles generals previstes a l’article 43.1 i la regla especial prevista a l’article 44.6 del Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte:

Article 43. Lloc de realització de les prestacions de serveis. Regles generals

1. Les prestacions de serveis s’entenen realitzades al territori andorrà en els casos que, exposats a continuació i sense perjudici del que disposa l’apartat 2 d’aquest article i l’article 44 d’aquesta Llei:

a) Quan el destinatari és un empresari o professional que actua com a tal i té la seu de la seva activitat econòmica o un establiment permanent o, en el seu defecte, té el seu domicili o residència habitual a Andorra, sempre que es tracti de serveis que tenen per destinataris l’esmentada seu, l’establiment permanent, el domicili o la residència habitual.
b) Quan el destinatari no és un empresari o professional actuant com a tal, els serveis prestats per un empresari o professional que té la seu de la seva activitat econòmica o l’establiment permanent des del qual els presta o, en el seu defecte, el lloc del seu domicili o residència habitual, es troba a Andorra.


[…]


Article 44. Lloc de realització de les prestacions de serveis. Regles especials

S’entenen prestats al territori andorrà els serveis següents:

[…]

6. Els de mediació, en nom i per compte d’altri, el destinatari dels quals no és un empresari o professional actuant com a tal, sempre que les operacions respecte de les quals s’intervingui s’entenguin realitzades a Andorra d’acord amb el que disposa la Llei.

[…]”


De conformitat amb aquest precepte, quan el destinatari del servei de mediació sigui un empresari o professional que actua com a tal no establert en territori d’aplicació de l’impost, el servei no es localitzarà en territori andorrà i, en conseqüència, no estarà subjecte a l’impost. Així mateix, si el destinatari del servei de mediació no és un empresari o professional que actua com a tal, sempre que l’esdeveniment no tingui lloc en territori andorrà, el servei de mediació tampoc no es localitzarà en territori andorrà i, per tant, no estarà subjecte a l’impost.

En el supòsit que la consultant actuï en nom propi en la venda d’entrades, seran aplicables les regles especials previstes a l’article 44, apartats 3 i 7.c, que disposa el següent:

Article 44. Lloc de realització de les prestacions de serveis. Regles especials

S’entenen prestats al territori andorrà els serveis següents:

[…]

3. L’accés a manifestacions culturals, artístiques, esportives, científiques, educatives, recreatives o similars, com fires o exposicions, i els serveis accessoris al mateix, sempre que el destinatari sigui un empresari o professional actuant com a tal i dites manifestacions tinguin lloc efectivament en el territori andorrà.

[…]

7. Els que s’enuncien a continuació, quan es presten materialment en territori andorrà i el seu destinatari no és un empresari o professional actuant com a tal:

[…]

c) Els serveis relacionats amb manifestacions culturals, artístiques, esportives, científiques, educatives, recreatives, jocs d’atzar o similars, com fires o exposicions, incloent els serveis d’organització i altres serveis accessoris.


[…]”


D’acord amb aquest article, sempre que els esdeveniments no s’efectuïn en territori andorrà, amb independència de la condició del destinatari (empresari o professional que actua com a tal o no) i del lloc on estigui establert aquest destinatari, el servei no es localitzarà en territori andorrà i, en conseqüència, no estarà subjecte a l’impost.

Quant a la qüestió sobre la deduibilitat de la despesa derivada dels imposts indirectes suportats en l’adquisició de les diferents entrades, s’ha de tenir present que el Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, en l’article 9.3 estableix com determinar la base de tributació de l’impost mitjançant el mètode de determinació directa. L’article en qüestió disposa el següent: “3. En el mètode de determinació directa, la base de tributació es calcula corregint el resultat comptable, determinat d’acord amb les normes que preveu la Llei 30/2007, del 20 de desembre, de la comptabilitat dels empresaris i el Pla general de comptabilitat, amb l’aplicació dels preceptes que estableix el capítol IV d’aquesta Llei, sense perjudici del que estableix l’article 26.”

La mateixa norma, a l’article 13, estableix les despeses que no tenen la consideració de fiscalment deduïbles:

Article 13. Despeses no deduïbles

1. No són deduïbles de la base de tributació les partides següents:

a) Les que representin una retribució del patrimoni net. Queden assimilades a aquestes els pagaments efectuats als partícips no gestors en els contractes de comptes en participació.
b) Les derivades de la comptabilització de l’impost sobre societats. Tampoc tenen la consideració d’ingressos els procedents d’aquesta comptabilització.
c) Les quotes de tributació que, en el seu cas, l’obligat tributari hagi satisfet per l’impost comunal sobre els rendiments arrendataris, per l’impost comunal de radicació d’activitats comercials, empresarials i professionals, i per l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries.
d) Les multes i sancions penals i administratives, els recàrrecs per presentació extemporània i els recàrrecs executius que regulen els articles 24 i 25 de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari.
e) Les pèrdues del joc.
f) Els donatius i les liberalitats. No s’entenen compreses en aquest paràgraf les despeses per relacions públiques amb clients o proveïdors ni les que, d’acord amb els usos i costums, s’efectuïn respecte al personal de l’empresa ni les realitzades per promocionar, directament o indirectament, la venda de béns i la prestació de serveis, ni les que estiguin correlacionades amb els ingressos. En tot cas, aquestes despeses deduïbles fiscalment no poden superar l’1% de la base de tributació positiva mitjana de l’exercici corresponent i dels dos exercicis anteriors, computada abans de l’aplicació d’aquesta limitació. En qualsevol cas, no es consideren donatius ni liberalitats els realitzats a entitats sense ànim de lucre que estiguin inscrites en el Registre oficial corresponent.
g) No obstant el previst en la lletra f), els donatius efectuats pels obligats tributaris a entitats reconegudes com a entitats sense ànim de lucre són deduïbles per la determinació de la base de tributació fins a un màxim del 10% del resultat comptable.
h) Les despeses corresponents a operacions realitzades, directament o indirectament, amb entitats vinculades amb l’obligat tributari en el sentit de l’article 16, quan, en seu de l’entitat amb qui s’efectuen les operacions esmentades, la renda que se’n deriva està exempta o no subjecta als efectes d’un impost sobre la renda de característiques similars a aquest impost, o està subjecta al referit impost a un tipus nominal inferior al 40% del tipus general de gravamen previst per l’article 41. A aquests efectes, es presumirà que existeix un impost sobre la renda de característiques similars a aquest impost amb un tipus nominal superior al mínim exigit quan l’entitat participada sigui resident en un país amb el qual el Principat d’Andorra hagi subscrit un conveni per evitar la doble imposició que li sigui aplicable.


L’establert al paràgraf anterior també serà aplicable en els casos en què l’exempció, no subjecció o subjecció de les rendes a un tipus nominal inferior al 40% del tipus general de gravamen previst per l’article 41 es produeixi com a conseqüència d’una qualificació fiscal diferent d’aquestes rendes en seu de l’entitat amb la qual es realitzen les operacions.

i) Les despeses d’actuacions contràries a l’ordenament jurídic.


2. Les remuneracions a consellers i administradors vinculades específicament a l’acompliment d’aquests càrrecs només són deduïbles quan siguin previstes en els estatuts de la societat, i tenen pel perceptor la consideració de rendes subjectes a l’impost sobre societats o a l’impost sobre les activitats econòmiques, segons si es tracta d’una persona jurídica o de persones físiques, segons el cas.”


Així mateix, en relació amb la imputació d’ingressos i despeses, la mateixa Llei, a l’article 19, preveu el següent: “1. Els ingressos i les despeses s’imputen en el període impositiu en què es meritin, d’acord amb les regles que estableix el Pla general de comptabilitat, atenent el corrent real de béns i serveis que aquells ingressos i despeses representen, amb independència del moment en què es produeixi el corrent monetari o financer, respectant l’adequada correlació entre els uns i els altres. 2. No són fiscalment deduïbles les despeses que no s’hagin imputat comptablement en el compte de pèrdues i guanys o en un compte de reserves si així ho estableix una norma legal o reglamentària, llevat dels casos en què aquesta Llei prevegi expressament incentius o despeses amb efectes fiscals que no hagin de quedar reflectits comptablement, sense perjudici de la necessitat d’esmentar l’incentiu específic en la memòria de l’entitat. […]”{DIV}

Quant a les obligacions comptables, la norma, a l’article 54.1 disposa el següent: “1. Els obligats tributaris d’aquest impost han de portar la seva comptabilitat d’acord amb el que preveu la Llei 30/2007, del 20 de desembre, de la comptabilitat dels empresaris o amb allò que estableixen les normes per les quals es regeixen.”

Atesos els preceptes esmentats, els impostos indirectes suportats que no siguin deduïbles i que formin part preu d’adquisició dels serveis en aplicació de la normativa comptable, seran fiscalment deduïbles a efectes de l'impost sobre societats sempre que compleixin les condicions legalment establertes en termes d'inscripció comptable, meritació i justificació documental.