Carregant...
 

CV0267-2022 Consulta vinculant a tributs, del 4 de desembre del 2022, en relació amb la determinació de la base de tributació

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0267-2022 Consulta vinculant a tributs, del 4 de desembre del 2022, en relació amb la determinació de la base de tributació
Data document:
04/12/2022
Impostos relacionats:
Impost Plusvàlues Immobiliàries
Texte:

Consulta vinculant en relació amb la determinació de la base de tributació.

Número de consulta CV0267-2022
Data d’emissió 04/12/2022
Normativa Decret legislatiu del 26-8-2020 de publicació del text refós de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

El senyor X,

EXPOSA

1. Caràcter de la Consulta

Que d’acord amb allò que disposa l’article 65 del text refós de la Llei 21/2014, de 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari i l’article 25 del Reglament d’aplicació dels tributs, per mitjà del present escrit desitja plantejar una Consulta Tributària, relativa als fets i normes tributaries que s’exposen a continuació per el període impositiu 2022 i en endavant.

El senyor X manifesta expressament que en el moment de presentar aquest escrit no s’està tramitant cap procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària que li correspongui plantejat en la consulta.

Normativa d’aplicació i referencies legals d’interès

Que l’article 3 del decret del 26-8-2020 del text refós de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries estableix el fet generador de l’impost:

“1. Estan subjectes a aquest impost les plusvàlues que es posin de manifest en les transmissions patrimonials, oneroses o lucratives “inter vivos”, de tota classe de béns immobles, així com en la constitució o en la cessió de drets reals sobre els béns immobles...”


2. Que l’article 8 del decret del 26-8-2020 del text refós de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries estableix la base de tributació de l’impost:

“1. La base de tributació està constituïda per la diferència positiva entre el valor real dels béns transmesos o del dret que es constitueix o cedeix, i el seu valor d’adquisició.

2. En les transmissions, oneroses o lucratives, el valor real dels béns transmesos o del dret que se cedeix es determina d’acord amb el que disposa la Llei de l’impost sobre transmissions patrimonials immobiliàries, del 29 de desembre del 2000.

3. El valor d’adquisició es determina pel valor que s’hagi consignat en el document que acrediti l’adquisició. En el cas que aquest valor hagi estat objecte de comprovació per part de l’Administració, es pren com a valor d’adquisició el resultant de la comprovació.

4. Al valor d’adquisició s’addiciona l’import de les inversions o millores realitzades en el bé objecte de la transmissió, així com les despeses associades exclusivament a la promoció immobiliària i a l’adquisició dels béns transmesos o dels drets que es constitueixen o cedeixen. Les inversions i millores efectuades han d’estar en termes de la legislació urbanística degudament legalitzades i, juntament amb les despeses associades, s’han de justificar documentalment a través de factures emeses per empresaris o professionals, en els termes que es determinin reglamentàriament.

No es consideren despeses associades les derivades de la intermediació en la venda ni d’altres que no estiguin directament relacionades amb la promoció immobiliària o amb l’adquisició dels béns transmesos o dels drets que es constitueixen o cedeixen.

5. El valor d’adquisició s’actualitza en funció d’uns coeficients calculats d’acord amb el que preveu la disposició addicional primera.

6. Quan l’adquisició s’hagi fet a títol lucratiu, el valor de compra el constitueix el valor real dels béns en el moment de l’adquisició.

7. Als efectes de la liquidació de l’impost, quan es tracti de transmissions a títol gratuït o de transmissions a títol onerós sense intervenció de preu, les parts han de fer constar a l’escriptura o al document de liquidació el valor que atribueixen als béns objecte de la transmissió.

8. En el cas previst en l’apartat 3 de l’article 3, la base de tributació es determina aplicant les regles previstes en aquest article al valor del bé immoble o dels drets reals sobre el mateix en el moment de formalitzar-se la promesa de compravenda.”


3. Que l’article 9 del decret del 26-8-2020 del text refós de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries estableix el tipus de gravamen de l’impost:

“S’estableixen els tipus de gravamen següents, en funció dels anys en què el bé immoble hagi estat en propietat de l’obligat tributari:

a) Un tipus del 15% fins a un any.
b) Un tipus del 14% entre un any i un dia i 2 anys.
c) Un tipus del 13% entre 2 anys i un dia i 3 anys.
d) Un tipus del 12% entre 3 anys i un dia i 4 anys.
e) Un tipus del 10% entre 4 anys i un dia i 5 anys.
f) Un tipus del 8% entre 5 anys i un dia i 6 anys.
g) Un tipus del 6% entre 6 anys i un dia i 7 anys.
h) Un tipus del 4% entre 7 anys i un dia i 8 anys.
i) Un tipus del 2% entre 8 anys i un dia i 9 anys.
j) Un tipus de l’1% entre 9 anys i 1 dia i 10 anys.
k) Un tipus del 0% a partir de 10 anys.


El nombre d’anys es determina, i s’ajusta per excés, de data a data en què l’immoble o el dret hagi estat propietat de l’obligat tributari. A aquest efecte, les inversions computen amb la mateixa antiguitat que l’immoble.”


4. Que l’article 14 del decret del 26-8-2020 del text refós de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries estableix com l’administració pot comprovar els valors segons els quals s’establirà la base de tributació de l’impost:

“1. L’Administració pot comprovar el valor real dels béns o drets transmesos i també el seu valor d’adquisició durant el termini de dos anys i a comptar de la data de la transmissió o promesa de les definides a l’apartat 3 de l’article 3. Per tal d’obtenir aquest valor real, l’Administració ha d’utilitzar un sistema de valoració basat en una taxació pericial, suficientment motivada, dels béns objecte de la transmissió. En qualsevol cas, l’obligat tributari pot promoure la taxació pericial contradictòria prevista a la Llei de bases de l’ordenament tributari.

2. En la transmissió efectuada mitjançant contracte privat, l’Administració notifica el resultat de la comprovació del valor directament a l’obligat tributari, en els termes que s’estableixin reglamentàriament.

3. En la transmissió efectuada a través d’escriptura pública, l’Administració notifica el resultat de la comprovació del valor al fedatari públic que va autoritzar l’escriptura esmentada en els termes que s’estableixin reglamentàriament, per tal que aquest requereixi l’obligat tributari i li notifiqui el contingut de la comprovació.”


5. Que l’article 8 del decret del 17-1-2007 d'aprovació del Reglament de l'impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries regula el procediment de liquidació davant del fedatari públic:

“1. D’acord amb el que disposa l’apartat 2 de l’article 13 de la Llei de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, en cas de formalitzar una transmissió en escriptura pública o en subhasta pública, l’obligat tributari ha d’autoliquidar l’impost, simultàniament a l’atorgament de l’escriptura pública o de la formalització de la subhasta pública, presentar la declaració corresponent, d’acord amb el model que s’adjunta en l’annex 2, i ingressar-ne l’import derivat al fedatari públic. Aquesta liquidació té caràcter provisional...”


6. Que l’article 10 del decret del 17-1-2007 d'aprovació del Reglament de l'impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries regula la competència i el termini que té l’administració de comprovació de valors:

“1. L’Administració pot comprovar mitjançant valoració pericial el valor real dels béns o dels drets transmesos així com el valor d’adquisició del mateixos béns o drets.

2. El termini perquè l’Administració pugui comprovar valors és de dos anys des de la presentació de la declaració provisional. Transcorregut aquest termini, si no hi ha notificació en sentit contrari, es considera vàlid el valor declarat per l’obligat tributari.”


7. Que l’article 11 del decret del 17-1-2007 d'aprovació del Reglament de l'impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries regula el procediment de comprovació de valors:

“1. L’Administració inicia el procediment de comprovació de valors de les transmissions efectuades tenint en compte el valor real dels béns o els drets declarats als efectes de l’impost.

L’Administració efectua el procediment de comprovació de valors mitjançant valoració pericial del bé en qüestió, tal com s’estableix a l’article 12.

2. Si no s’observa cap diferència entre el valor declarat per l’obligat tributari i el valor resultant de la valoració administrativa efectuada, la liquidació provisional esdevé definitiva.

3. Si es constata una diferència de valors, l’Administració notifica el resultat de la comprovació de valors a l’obligat tributari quan la transmissió s’hagi realitzat a través de contracte privat, o al fedatari públic quan la transmissió s’hagi efectuat a través d’escriptura pública, i li lliura:

a) L’acte administratiu en què s’expressi la valoració derivada de comprovació de valors efectuada, degudament motivada, al qual s’adjunta una còpia de la taxació pericial efectuada.
b) La liquidació complementària corresponent derivada de la comprovació de valors efectuada.


4. En les transmissions realitzades a través d’escriptura pública, el fedatari públic ha de notificar el resultat de la comprovació de valors realitzada per l’Administració a l’obligat tributari, en el termini de set dies hàbils a comptar des de la seva recepció.

5. Si al cap d’un mes des de la data de la notificació de l’Administració al fedatari públic, l’obligat tributari no ha efectuat l’ingrés de la liquidació complementària resultant, el fedatari públic ha de notificar a l’Administració la identificació i les dades personals de l’obligat tributari, i adjuntar una còpia del document de liquidació, a l’efecte que l’Administració notifiqui directament el resultat de la comprovació de valors a l’obligat tributari.”


8. Que l’article 12 del decret del 17-1-2007 d'aprovació del Reglament de l'impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries regula el procediment de taxació pericial:

“1. L’Administració designa un perit, i posa a la seva disposició la documentació necessària per efectuar un dictamen pericial en un termini de 30 dies.

2. El resultat del peritatge es posa a disposició de l’obligat tributari o del fedatari públic perquè el faci arribar a l’obligat tributari, segons el cas.

3. L’obligat tributari té un termini de 13 dies hàbils des de la data de la notificació realitzada per l’Administració per manifestar-hi la seva oposició i sol·licitar la taxació pericial contradictòria al ministeri encarregat de les finances; si no ho fa, s’entén que està conforme amb el resultat de la taxació. La taxació pericial contradictòria va a compte de l’obligat tributari i s’ha de presentar en un termini d’un mes a comptar de la data d’acceptació de la sol·licitud.

4. El procediment de la taxació pericial contradictòria es realitza únicament entre l’Administració i l’obligat tributari.

5. L’Administració ha de resoldre motivadament sobre el valor resultant, fonamentant el valor definitiu del bé o el dret transmès, i ha de notificar la confirmació de la liquidació inicial o girar una liquidació complementària amb el valor diferencial més els interessos de demora que se’n derivin de conformitat amb la Llei de bases de l’ordenament tributari.

6. Contra aquesta resolució, el contribuent pot interposar el recurs potestatiu. En el moment d’interposar el recurs, l’obligat tributari ha de presentar una garantia suficient en forma de fiança que garanteixi l’import de la quota tributària resultant del valor declarat per l’Administració.”


Qüestió plantejada

En el cas objecte de la consulta el senyor X manifesta que l’any 2014 va formalitzar davant d’un notari andorrà l’adquisició per herència entre altres del terreny objecte de la consulta, i al no ser a efectes tributaris rellevant ni obligatori fer una taxació pericial del valor real del bé, vist que les adquisicions de béns i drets mortis causa no estan subjectes a cap impost en territori andorrà, va consignar en l’escriptura publica un valor del terreny que després amb el temps va comprovar que no s’ajustava a la realitat i el valor consignat era molt inferior al valor real de mercat del bé en aquell moment.

El senyor X desitja procedir a la venda del bé en qüestió davant de notari públic andorrà.

Tal com estableix l’article 8 de la Llei de plusvàlues en l’apartat 6, quan l’adquisició s’hagi fet a títol lucratiu, el valor de compra el constitueix el valor real dels béns en el moment de l’adquisició i no el valor consignat en el document que acrediti l’adquisició, ja que aquest valor s’utilitza per les transmissions oneroses tal com estableix l’apartat 3 del mateix article de la Llei en qüestió.

L’article 14 del decret del 26-8-2020 del text refós de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, estableix que l’administració amb la finalitat d’ajustar la base de tributació a la plusvàlua real obtinguda per l’obligat tributari podrà comprovar el valor real dels béns o drets transmesos i també el seu valor d’adquisició durant el termini de dos anys a comptar de la data de la transmissió i per tal d’obtenir aquest valor real, l’Administració haurà d’utilitzar un sistema de valoració basat en una taxació pericial dels béns objecte de la transmissió, així com l’obligat tributari podrà promoure la taxació pericial contradictòria prevista a la Llei de bases de l’ordenament tributari.

D’altra banda, per determinar el tipus de gravamen aplicable, segons estableix l’article 9 del decret del 26-8-2020 del text refós de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, el nombre d’anys es determina, i s’ajusta per excés, de data a data en què l’immoble o el dret hagi estat propietat de l’obligat tributari, per això el senyor X, entén que per determinar el tipus de gravamen aplicable a l’operació haurà de determinar el nombre exacte d’anys ajustat per excés que hagin passat des de la defunció del causant, es a dir en cas que hagin passat entre deu anys i un dia i onze anys s’ajustarà el nombre d‘anys per excés a onze anys i aleshores podrem determinar el tipus aplicable, en aquest cas zero per cent, ja que es superior a deu anys.

Conclusions

Entenem que en el cas exposat per establir la base de tributació de l’impost de plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries haurem de fer la diferència positiva entre el valor real dels béns transmesos i el seu valor real d’adquisició.

Entenem que per establir el valor real d’adquisició necessari per determinar la base de tributació de l’impost, l’obligat tributari pot agafar com a referencia el valor resultant de una taxació pericial del bé objecte de la transmissió ajustat al moment de l’adquisició, ja que com l’adquisició es va fer a títol lucratiu mortis causa, el valor d’adquisició de referència per establir la base de tributació hauria de ser el valor real dels béns en el moment de l’adquisició. Aquesta interpretació semblaria ajustada, ja que igual que l’administració pot comprovar el valor d’adquisició i ajustar-lo al valor real mitjançant una taxació pericial entenem que l’obligat tributari pot fer el mateix a efectes de determinar aquest valor per acomplir les seves obligacions tributàries.

En el cas exposat l’obligat tributari va fer constar en l’escriptura publica d’adquisició d’herència un valor inferior al valor real del bè, atès que el valor no era rellevant a efectes tributaris en aquell moment, per aquest motiu en cas que el valor consignat en l’escriptura fos el que s’ha de tenir en compte per determinar la base de tributació aleshores la base de tributació resultant seria més gran del que hauria de ser, però podria passar al contrari que aquest valor hagués estat consignat molt superior al valor real del bé en l’escriptura pública d’adquisició d’herència i en conseqüència la base de tributació de l’impost seria més petita del que hauria de ser.

Entenem també que per determinar el tipus de gravamen aplicable a l’operació s’haurà de determinar el nombre exacte d’anys ajustat per excés que hagin passat des de la defunció del causant, és a dir en cas que hagin passat entre deu anys i un dia i onze anys s’ajustarà el nombre d‘anys per excés a onze anys i aleshores podrem determinar el tipus aplicable, en aquest cas zero per cent, ja que és superior a deu anys.

Resposta

En referència amb la vostra consulta relacionada amb la transmissió d’un bé immoble adquirit per herència, el Decret legislatiu del 26-8-2020 de publicació del text refós de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, sobre la determinació de la base de tributació, a l’article 8, als apartats 1 i 6, preveu el següent:

Article 8. Base de tributació

1. La base de tributació està constituïda per la diferència positiva entre el valor real dels béns transmesos o del dret que es constitueix o cedeix, i el seu valor d’adquisició.

[…]

6. Quan l’adquisició s’hagi fet a títol lucratiu, el valor de compra el constitueix el valor real dels béns en el moment de l’adquisició.”


D’acord amb aquests preceptes, per determinar la base de tributació de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries en la transmissió d’un bé immoble adquirit prèviament per herència, el valor de compra es determinarà segons el valor real del bé en el moment de l’adquisició. S’entendrà que el valor de compra serà el valor consignat en l’escriptura pública del bé adquirit per herència.

Altrament, pel que fa a la qüestió relacionada amb el tipus de gravamen aplicable, el Decret legislatiu del 26-8-2020 de publicació del text refós de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, a l’article 9 estableix el següent:

Article 9. Tipus de gravamen

S’estableixen els tipus de gravamen següents, en funció dels anys en què el bé immoble hagi estat en propietat de l’obligat tributari:

a) Un tipus del 15% fins a un any.
b) Un tipus del 14% entre un any i un dia i 2 anys.
c) Un tipus del 13% entre 2 anys i un dia i 3 anys.
d) Un tipus del 12% entre 3 anys i un dia i 4 anys.
e) Un tipus del 10% entre 4 anys i un dia i 5 anys.
f) Un tipus del 8% entre 5 anys i un dia i 6 anys.
g) Un tipus del 6% entre 6 anys i un dia i 7 anys.
h) Un tipus del 4% entre 7 anys i un dia i 8 anys.
i) Un tipus del 2% entre 8 anys i un dia i 9 anys.
j) Un tipus de l’1% entre 9 anys i 1 dia i 10 anys.
k) Un tipus del 0% a partir de 10 anys.


El nombre d’anys es determina, i s’ajusta per excés, de data a data en què l’immoble o el dret hagi estat propietat de l’obligat tributari. A aquest efecte, les inversions computen amb la mateixa antiguitat que l’immoble.”


En conseqüència, si l’immoble que és objecte de transmissió ha estat propietat del consultant més de deu anys, el tipus de gravamen aplicable serà del 0%.