Carregant...
 

CV0286-2023 Consulta vinculant a tributs, 28 de juliol del 2023, del en relació amb la tributació derivada de la transmissió d’un bé immoble per efectuar una promoció immobiliària.

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0286-2023 Consulta vinculant a tributs, 28 de juliol del 2023, del en relació amb la tributació derivada de la transmissió d’un bé immoble per efectuar una promoció immobiliària.
Data document:
28/06/2023
Impostos relacionats:
IRPF, IGI, Impost Plusvàlues Immobiliàries
Texte:

Consulta vinculant en relació amb la tributació derivada de la transmissió d’un bé immoble per efectuar una promoció immobiliària.

Número de consulta CV0286-2023
Data d’emissió 28/06/2023
Normativa Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei de l’impost sobre transmissions patrimonials del 29 de desembre del 2000.
Decret legislatiu del 26-8-2020 de publicació del text refós de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries.
Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.
Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

El Sr. A, persona física, actuant en nom i interès propis,

EXPOSA

Que, en mèrits del previst a l’article 65 de la Llei 21/2014, de bases de l’ordenament tributari, i a l’article 25 del Reglament d’aplicació dels tributs, formula la present consulta, a l’objecte de sol·licitar el criteri interpretatiu vinculant de l’Administració Tributària en relació a la consideració del Consultant, a resultes de l’operació de transmissió immobiliària que es descriu a continuació, respecte a la subjecció als impostos següents: IGI, impost sobre les plusvàlues immobiliàries i IRPF

Als efectes pertinents, fa constar expressament que:

a) En el moment de lliurar la present consulta, no s’està tramitant cap procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària de l’operació objecte de consulta tributària.
b) L’operació de transmissió de béns immobles plantejada en la present consulta es duria a terme aquest any i doncs produirà efectes l’exercici 2023 i següents.


1.- Antecedents:

1.1.- El Consultant és obligat tributari de l’Impost sobre la renda de les persones físiques (en endavant IRPF) i tributa per les rendes que percep per l’activitat econòmica d’administració i gestió (administrador).

El Consultant té la condició d’empresari als efectes de l’impost general indirecte (en endavant IGI), atès que els ingressos derivats de la referida activitat econòmica superen els 40.000€ anuals.

El Consultant és propietari de tres parcel·les de terreny.

1.2.- Per la seva banda la societat B és una societat andorrana, que té per objecte social la gestió i administració del seu patrimoni propi, integrat pel patrimoni personal provinent dels seus socis. Els accionistes de la referida societat són el Consultant, que ostenta un 60% del seu accionariat i els seus dos germans, els senyors C i D, que ostenten un 20% d’accions cadascun d’ells.

1.3.- A l’any 2019 el Consultant i la societat B varen signar un conveni pel qual aquesta darrera efectuaria una promoció immobiliària, sobre les parcel·les esmentades en l’incís 1.1 apartats a) i b) que esdevindrien propietat d’aquesta darrera.

A tal efecte, al 2019, el Consultant, en tant que propietari de les parcel·les on s’havia d’efectuar la promoció immobiliària projectada i per ordre i compte de la promotora societat B, va presentar la sol·licitud llicència d’obres al Comú, que fou atorgada mitjançant resolució al 2019. La llicència urbanística fou atorgada inicialment a nom del Consultant, si bé s’ha procedit a regularitzar la seva titularitat a favor de la societat B, promotora del conjunt residencial, per resolució del Comú del 2023.

La societat B va sol·licitar finançament bancari per a portar a terme la citada promoció immobiliària,

La societat B està realitzant la citada promoció, la construcció de la qual ha encarregat a la societat E, i satisfà, al seu exclusiu càrrec, totes les despeses i honoraris que se’n deriven.

La societat B és també qui atorga els contractes de promesa de compravenda de les unitats immobiliàries que conformen el citat projecte immobiliari, amb els promitents compradors.

1.4.- Fins a la data, i tot i que l’estructura d’un dels dos edificis que conformaran la promoció ja està bastida i s’hi estan realitzant els interiors, encara no s’ha procedit a formalitzar la transmissió de les parcel·les de constant referència a la societat B.

2.- Operació a realitzar:

2.1.- El Consultant ha d’atorgar escriptura de compravenda de les tres parcel·les descrites en l’apartat 1.1 dels antecedents, a favor de la societat B.

En dret civil, per accessió, el Consultant en tant que propietari de les citades parcel·les ho és també de l’obra que s’hi construeix.

Conseqüentment, l’escriptura de compravenda s’haurà efectuar dels béns immoble considerats en la seva integritat, és a dir, les tres parcel·les i l’obra en construcció, sense perjudici del dret de crèdit que ostenta la societat B envers el Consultant atès que, com s’ha exposat en els antecedents, és la quina està efectuant la promoció immobiliària i ha assumit íntegrament tots els costos derivats de la mateixa.

2.2.- El Consultant també ha avaluat la possibilitat d’efectuar la transmissió dels béns mitjançant una aportació no dinerària a la societat B, amb ampliació de capital i subscripció de les accions per part del Consultant. En aquest cas, es faria una aportació no dinerària del Consultant, d’un import equivalent al valor de mercat de les tres parcel·les i la construcció bastida al damunt, i l’ampliació de capital de la societat B s’efectuaria únicament per l’import equivalent al valor de mercat de les parcel·les. La resta de l’import aportat, és a dir el valor de la construcció, s’aplicaria a cancel·lar el dret de crèdit que ostenta la societat B envers el Consultant, derivat d’haver efectuat la promoció de les referides parcel·les i haver pagat a les seves costes les despeses i honoraris derivats de la construcció.

2.3.- En tot cas l’opció finalment escollida, ja sigui compravenda o aportació dels béns immobles en els termes exposats en la present consulta, no faria variar el criteri de que el Consultant tingui la consideració d’empresari als efectes d’IGI, que el guany que obtingui per la transmissió immobiliària sigui qualificat com a guany de capital, i que la transmissió es trobi subjecta a l’impost de plusvàlues al tipus del 0%.

3.- Consideracions de Dret:

3.1.- La Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, en els seu article 4 estableix:

“Estan subjectes a l’impost els lliuraments de béns i les prestacions de serveis realitzats en el territori andorrà per empresaris o professionals a títol onerós, amb caràcter habitual o ocasional, en el desenvolupament de la seva activitat econòmica, amb independència de la finalitat o dels resultats perseguits en l’activitat econòmica o en cada operació en particular.”


I l’article 5 estableix:

“1. Són activitats econòmiques les que impliquen l’ordenació per compte propi de factors de producció materials i humans o d’algun d’aquests factors de producció, amb la finalitat d’intervenir en la producció o la distribució de béns o en la prestació de serveis.

L’activitat d’arrendament de béns té la consideració d’activitat econòmica.

2. A l’efecte d’aquesta Llei, es consideren empresaris o professionals les persones físiques o entitats que realitzin activitats econòmiques.”


Al seu torn, l’article 6 Operacions no subjectes diu:

“No es troben subjectes a aquest impost les operacions següents:

1. La transmissió d’un conjunt d’elements corporals i, si és el cas, incorporals que, formant part del patrimoni empresarial o professional de l’obligat tributari, constitueixen una unitat econòmica autònoma capaç de desenvolupar una activitat empresarials o professional pels seus propis mitjans.

Queden excloses de la no subjecció a què es refereix el paràgraf anterior, excepte quan es tracti de transmissions mortis causa, les transmissions següents:

a) Les realitzades per qui té la condició d’empresari o professional per dedicar-se a l’arrendament d’immobles.
b) Les efectuades per qui té la condició d’empresari o professional exclusivament per a la realització ocasional de les operacions de promoció, urbanització, construcció o rehabilitació d’edificacions amb caràcter ocasional que siguin objecte de transmissió.


A aquests efectes, es considera com a mera cessió de béns la transmissió inter vivos de béns arrendats quan no s’acompanya d’una estructura organitzativa de factors de producció materials i humans o d’un d’ells que permet considerar que es constitutiva d’una unitat econòmica autònoma.

En el cas que els béns i drets transmesos o una part es desafectin posteriorment de les activitats econòmiques que determinen la no subjecció prevista en aquest número, la desafectació esmentada queda subjecta a l’impost en la forma establerta per a cada cas en aquesta Llei.”


Com s’ha exposat en els antecedents, el Consultant és obligat tributari d’IGI per quant realitza l’activitat de gestió i administració d’una societat, per la que percep una remuneració. Per tant, té la consideració d’empresari als efectes del referit impost.

Ara desitja transmetre tres parcel·les de terreny de la seva propietat, i sobre les que la societat B està duent a terme la promoció immobiliària. En mèrits del previst a l’article 6.1 b) de la LIGI, la transmissió tant de les parcel·les de terreny com de la construcció bastida al damunt, estarà subjecta a IGI.

Igualment, i pel cas que finalment el Consultant optés per efectuar la transmissió dels referits béns immobles (parcel·les i construcció) a la societat B, mitjançant una aportació no dinerària, el tractament fiscal seria el mateix, i doncs la referida transmissió estaria igualment subjecta a IGI.

3.2.- Per altra banda i quant a la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques:

El seu article 14, rendes integres d’activitats econòmiques, estableix:

“1. Es consideren “rendes íntegres d’activitats econòmiques” les que, procedint del treball personal i del capital conjuntament, o d’un sol d’aquests factors, impliquin l’ordenació per compte propi de factors de producció materials i humans o d’algun d’aquests factors de producció, amb la finalitat d’intervenir en la producció o la distribució de béns o en la prestació de serveis.”

...

“3. Els administradors i els membres dels òrgans d’administració de societats mercantils o d’altres entitats apliquen les disposicions d’aquesta secció tercera per determinar les rendes corresponents a les retribucions percebudes per aquests conceptes.

4. Les rendes es presumeixen obtingudes pels que realitzen de forma habitual, personal i directa l’ordenació dels mitjans de producció i els recursos humans destinats a l’activitat. Es considera que compleixen aquests requisits els titulars de les activitats econòmiques, llevat de prova en contrari.”


L’article 18. Béns i drets destinats a una activitat econòmica estableix:

“1. Es consideren “béns i drets destinats a una activitat econòmica” el següents:

a) Els béns immobles en què el contribuent duu a terme la seva activitat.”


Al seu torn l’article 24 concepte, estableix:

1. Als efectes d’aquest impost, es consideren “guanys i pèrdues de capital” les variacions en el valor del patrimoni de l’obligat tributari que es posin de manifest amb motiu de qualsevol alteració en la seva composició, excepte que per aplicació d’aquesta Llei es considerin rendes.”


L’article 25, Còmput diu:

“1. L’impost dels guanys o pèrdues de capital és:

a) En els casos de transmissió a títol onerós o lucratiu, la diferència entre els valors d’adquisició i transmissió dels elements patrimonials.”


I l’article 26, transmissions a títol onerós, estableix:

“1. En les transmissions a títol onerós formen part del valor d’adquisició:

a) L’import real satisfet en l’adquisició.
b) L’import de les inversions o millores realitzades en el bé objecte de transmissió.
c) Les despeses i els tributs inherents a l’adquisició satisfets per l’adquirent, exclosos els interessos i els impostos indirectes que hagin resultat deduïbles.


2. En els cas de béns immobles, el valor d’adquisició al qual es refereix l’apartat anterior s’actualitza multiplicant-lo pels coeficients d’actualització que s’estableixin en la llei del pressupost general corresponent, determinats en funció dels anys en què l’immoble hagi estat en propietat de l’obligat tributari.

3.El valor de transmissió és l’import real satisfet, sempre que no resulti inferior al seu valor normal de mercat, cas en què prevaldria aquest últim. Del valor de transmissió es dedueixen les despeses i els tributs a què es fa referència a la lletra c) de l’apartat 1, si han estat satisfets pel transmitent.”


La transmissió dels béns immobles projectada generarà un guany, que no es pot considerar renda d’activitat econòmica, per quan no és compleixen els requisits fixats en l’article 14.1 ni tampoc en l’article 18, de la LIRPF.

En efecte, el Consultant transmetrà uns béns immobles de la seva propietat i de caire personal, que no es troben afectes a la seva activitat empresarial. Perquè, insistim, l’activitat de promoció immobiliària no la realitza el Consultant, sinó la societat B (que té el contracte de promoció, la llicència urbanística, el contracte de finançament bancari, el contracte d’obra, les promeses de compravenda d’unitats immobiliàries: és a dir, el risc i ventura de la promoció).

Així doncs el guany procedent de la transmissió dels immobles no pot qualificar-se en cap cas com a renda d’activitats econòmiques, tal com les defineix l’article 14.1 de la LIRPF, per quan no impliquen l’ordenació per compte propi de factors de producció materials i humans o d’algun d’aquests factors de producció, amb la finalitat d’intervenir en la producció o la distribució de béns o en la prestació de serveis. El Consultant simplement alienarà tres parcel·les i l’obra bastida al damunt per la societat B, i obtindrà un guany de capital, que s’ha de calcular de conformitat amb el previst en els articles 25 i 26 de la LIRPF.

Tot sense perjudici que, en mèrits del que estableix l’article 4.4 a) de la LIRPF, aquest guany de capital no està subjecte a tributació per l’IRPF, per estar subjecte a l’impost de plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, tal i com exposem a seguit.

3.3.- En efecte, la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, estableix:

En el seu article 3, Fet generador:

“1. Estan subjectes a aquest impost les plusvàlues que es posin de manifest en les transmissions patrimonials, oneroses o lucratives “inter vivos”, de tota classe de béns immobles, així com en la constitució o en la cessió de drets reals sobre els béns immobles.”


L’article 9. Tipus de gravamen:

“S’estableixen els tipus de gravamen següents, en funció dels anys en que el bé immoble hagi estat en propietat de l’obligat tributari:”

“k) Un tipus del 0% a partir dels 10 anys.”


En seu article 4 Exempcions diu:

“Resten exemptes de l’impost:”

“6. Les plusvàlues derivades de les aportacions de béns immobles o de drets reals sobre els mateixos realitzades per persones físiques a societats en què tots els accionistes i les persones físiques que aporten els esmentats béns o drets reals sobre els mateixos, tinguin entre ells un parentiu per consanguinitat o adopció en línia descendent, ascendent i/o col·lateral fins a tercer grau o siguin cònjuges o siguin persones que integrin les unions estables de parella, regulades a la Llei 4/2005, del 21 de febrer, qualificada de les unions estables de parella.”


El Consultant va adquirir les parcel·les que ara vol transmetre l’any 2010. Conseqüentment, el tipus de gravamen aplicable a l’impost de plusvàlues sobre les transmissions immobiliàries en la venda projectada, en mèrits del previst a l’article 9 k) de la LIPTPI, és el 0%.|||CFL)}

Per tant, si la transmissió dels referits béns immobles (parcel·les i construcció) s’efectua mitjançant una compravenda, la mateixa serà subjecta a l’impost sobre les plusvàlues, al tipus 0%

Igualment, si finalment el Consultant opta per transmetre els referits béns immobles mitjançant una aportació no dinerària a la societat B, amb ampliació de capital i emissió de noves accions, íntegrament subscrites per ell, aleshores igualment l’aportació dels referits béns immobles serà subjecta a l’impost sobre les plusvàlues, al tipus 0%. O, podrà acollir-se en aquest cas a l’exempció prevista a l’article 4.6 de la LIPTPI, atès que el Consultant i aportant és accionista i germà dels altres dos accionistes de la referida societat.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

Consulta vinculant:

A tenor dels antecedents de fet i a les consideracions de dret que han estat exposades, es demana a aquest Departament de Tributs i de Fronteres:

1.Confirmació que el Consultant és empresari als efectes d’IGI, i conseqüentment la venda de les parcel·les de terreny a les que s’ha fet menció en l’apartat 1.1 de la part expositiva i l’obra bastida al damunt, a la societat B, està subjecta a IGI.

Confirmació que si la transmissió de les referides parcel·les de terreny i construcció bastida al damunt, a les que s’ha fet menció en l’apartat 1.1 de la part expositiva i la construcció bastida al damunt de les mateixes, s’efectués mitjançant una aportació no dinerària a la societat B, amb ampliació de capital i emissió de noves accions íntegrament subscrites pel Consultant, en els termes exposats en l’apartat 2, aquest tindria igualment la consideració d’empresari als efectes d’IGI, i conseqüentment la referida aportació restaria subjecta a aquest impost.
Confirmació que el guany obtingut pel Consultant com a conseqüència de la venda a la societat B de les parcel·les de terreny i construcció bastida al damunt, a les que s’ha fet menció en l’apartat 1.1 de la part expositiva, i la construcció bastida al damunt, no té la consideració de renda d’activitat econòmica als efectes del seu IRPF, sinó de guany de capital.
Confirmació que el guany de capital procedent de la venda de les parcel·les de terreny i construcció bastida al damunt, a les que s’ha fet menció en l’apartat 1.1 de la part expositiva, no estaria subjecte a l’IRPF, per quan es troba subjecte a l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, al tipus 0%, segons estableix l’article 4.4.a) de la LIRPF.
Confirmació que si la transmissió dels béns immobles (parcel·les i construcció) de constant referència s’efectua mitjançant una aportació no dinerària a la societat B, i la consegüent ampliació de capital i l’emissió de noves accions subscrites íntegrament pel Consultant, en els termes exposat en l’apartat 2 de la present consulta, tampoc estaria subjecte a l’IRPF. I això en mèrits del previst a l’article 4.4 a) de la LIRPF, atès que:


-es troba subjecta a l’impost sobre les plusvàlues, al tipus 0%, per fer més de 10 anys que el Consultant és titular dels béns immobles aportats.

- es troba subjecta a l’impost sobre les plusvàlues, i el Consultant -si així ho estima escaient- pot acollir-se a l’exempció prevista a l’article 4.6 de la Llei sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, atès que l’aportant és accionista i germà dels altres dos accionistes de la referida societat.

Resposta

En referència a la primera i la segona qüestió, relacionada amb la subjecció o no a l’impost general indirecte de les transmissions de les parcel·les i de l’edificació que efectuarà el consultant a la societat, sobre la consideració d’activitat econòmica i d’empresari o professional a l’efecte de l’impost, el Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, a l’article 5, estableix el següent:

Article 5. Concepte d’activitat econòmica i d’empresari o professional

1. Són activitats econòmiques les que impliquen l’ordenació per compte propi de factors de producció materials i humans o d’algun d’aquests factors de producció, amb la finalitat d’intervenir en la producció o la distribució de béns o en la prestació de serveis.

L’activitat d’arrendament de béns té la consideració d’activitat econòmica.

2. A l’efecte d’aquesta Llei, es consideren empresaris o professionals les persones físiques o entitats que realitzin activitats econòmiques.

3. S’entenen realitzades en el desenvolupament de l’activitat econòmica les transmissions o cessions d’ús a tercers de la totalitat o part de qualsevol bé o dret que integrin el patrimoni empresarial o professional de l’obligat tributari, fins i tot les efectuades amb motiu del cessament en l’exercici de les activitats econòmiques que determinen la subjecció a l’impost.

4. No tenen la consideració d’empresaris o professionals als efectes d’aquest impost quan l’import dels lliuraments de béns i les prestacions de serveis efectuats no superi la xifra anual de 40.000 euros, excepte que de forma expressa optin per ser considerats com a tals. A l’efecte de determinar l’import anterior, no es tenen en compte les transmissions de béns d’inversió i s’exclou, si escau, l’impost general indirecte. L’import es prorrateja en la part corresponent a l’any natural en cas d’inici d’activitat.

En el cas de les activitats agrícoles i ramaderes, el llindar indicat en el paràgraf anterior se situa en la xifra anual de 150.000 euros.

Els empresaris o els professionals que optin per ser considerats com a tals, ho han de sol·licitar al ministeri encarregat de les finances abans de finalitzar l’any en què hagi de tenir efecte. Una vegada hagin optat per ser considerats empresaris o professionals, s’ha de mantenir aquesta situació durant un termini mínim de tres anys, i per sol·licitar-ne la baixa cal que hi renunciïn comunicant-ho al ministeri encarregat de les finances abans de finalitzar l’any anterior a l’any en què hagi de tenir efecte.

El procediment i la forma de la sol·licitud per ser considerat empresari s’establiran reglamentàriament.”


Per determinar si la transmissió dels terrenys i de l’edificació que efectuarà el consultant a la societat estan o no subjectes a l’impost, s’ha de valorar si aquestes transmissions s’efectuen en el marc de la pròpia activitat econòmica del consultant. Segons es desprèn de la informació proporcionada, el consultant té la consideració d’empresari o professional a l’efecte de l’impost general indirecte per l’activitat desenvolupada com a administrador d’una societat. Així mateix, segons la documentació aportada i els diferents pactes i clàusules previstes entre les parts que es desprenen de la mateixa documentació, l’activitat de promoció immobiliària la desenvolupa la societat. Tenint en compte aquesta informació, tot i que el consultant té la consideració d’empresari a l’efecte de l’impost, atès que els béns immobles no estan afectes a l’activitat empresarial del mateix consultant les transmissions d’aquests béns immobles no estaran subjectes a l’impost general indirecte.

Per la seva banda, el Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei de l’impost sobre transmissions patrimonials, del 29 de desembre del 2000, sobre la naturalesa jurídica de l’impost sobre transmissions patrimonials, a l’article 1, disposa el següent:

Article 1. Naturalesa jurídica

1. El present impost sobre transmissions patrimonials immobiliàries és un impost de naturalesa indirecta que grava les transmissions patrimonials oneroses i les transmissions patrimonials lucratives inter vivos de béns immobles, així com la constitució i la cessió de drets reals sobre els béns immobles, en els termes descrits en la present Llei.

2. L’impost s’exigeix segons la veritable naturalesa jurídica de l’acte o contracte, amb independència de la denominació que les parts li hagin donat.

No estan subjectes a aquest impost les transmissions patrimonials de béns immobles realitzades pels empresaris i els professionals en el marc de la seva activitat empresarial o professional quan estiguin subjectes o no subjectes a l’Impost general indirecte.”


D’acord amb aquest article, considerant que la transmissió dels terrenys i de l’edificació no la duu a terme un empresari o professional en el marc de la seva activitat empresarial o professional, aquestes transmissions estaran subjectes a l’impost sobre transmissions patrimonials immobiliàries. Aquest criteri serà aplicable tant si el consultant efectua la venda d’aquests immobles com si fa un aportació no dinerària i rep accions en contraprestació.

Quant a la tercera, quarta i cinquena qüestions, sobre la qualificació de la renda derivada dels immobles a l’efecte de l’impost sobre la renda de les persones físiques, el Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, a l’article 4.4, estableix el següent:

Article 4. Fet generador

4. No estan subjectes a aquest impost les rendes següents:

a) Els guanys i les pèrdues de capital derivats de les transmissions de béns que estiguin subjectes a l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries.”


La mateixa Llei, quant a la consideració de rendes íntegres d’activitat econòmica i el concepte de guany de capital, als articles 14.1 i 24.1, preveu el següent:

Article 14. Rendes íntegres d’activitats econòmiques

1. Es consideren ‘“rendes íntegres d’activitats econòmiques” les que, procedint del treball personal i del capital conjuntament, o d’un sol d’aquests factors, impliquin l’ordenació per compte propi de factors de producció materials i humans o d’algun d’aquests factors de producció, amb la finalitat d’intervenir en la producció o la distribució de béns o en la prestació de serveis.”


Article 24.Concepte

1. Als efectes d’aquest impost, es consideren “guanys i pèrdues de capital” les variacions en el valor del patrimoni de l’obligat tributari que es posin de manifest amb motiu de qualsevol alteració en la seva composició, excepte que per aplicació d’aquesta Llei es considerin rendes.”


Per la seva, banda el Decret legislatiu del 26-8-2020 de publicació del text refós de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, sobre el fet generador de l’impost, a l’article 3.1, disposa el següent:

Article 3. Fet generador

1. Estan subjectes a aquest impost les plusvàlues que es posin de manifest en les transmissions patrimonials, oneroses o lucratives inter vivos”, de tota classe de béns immobles, així com en la constitució o en la cessió de drets reals sobre els béns immobles.”


De conformitat amb aquests preceptes, tenint en compte que la promoció immobiliària l’efectua la societat i no el consultant com a persona física, els béns immobles objecte de la transmissió no estan afectes a l’activitat econòmica del consultant. Consegüentment, la plusvàlua resultant d’aquestes operacions està subjecta a l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries i les rendes procedents d’aquestes operacions tindran la consideració de guanys de capital no subjectes a l’impost sobre la renda de les persones físiques. Aquest criteri serà aplicable tant si el consultant efectua la venda d’aquests terrenys com si fa una aportació no dinerària i rep accions en contraprestació.

D’altra banda, cal fer una menció especial del fet que les implicacions fiscals poden variar segons les especificitats de cada cas. Per aquest motiu, aquesta resposta s’emet tenint en compte les dades facilitades pel consultant, sense valorar altres aspectes relacionats amb la motivació d’aquesta operació que podrien alterar el contingut de la resposta. En altres casos, s’hauran d’analitzar amb precisió totes les seves característiques per poder establir les implicacions fiscals que se’n derivarien i avaluar si no existeix una motivació distinta de la merament fiscal que podria donar lloc a la consideració d’abús de la norma tributària, en els termes previstos a l’article 13 del Decret legislatiu del 7-2-2018 de publicació del text refós de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari.