Carregant...
 

CV0274-2023 Consulta vinculant a tributs, del 6 de març del 2023, en relació amb la determinació de la base de tributació de l'impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0274-2023 Consulta vinculant a tributs, del 6 de març del 2023, en relació amb la determinació de la base de tributació de l'impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries
Data document:
06/03/2023
Impostos relacionats:
Impost Plusvàlues Immobiliàries
Texte:

Consulta vinculant en relació amb la determinació de la base de tributació de l'impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries.

Número de consulta CV0274-2023
Data d’emissió 06/03/2023
Normativa Decret legislatiu del 26-8-2020 de publicació del text refós de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

Per la present, la societat A inscrita al Registre de Societats Mercantils, degudament representada pel sotasignat, el senyor B;

De conformitat amb l’establert a l’art.65 de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari, i amb els art. 24 i següents del Reglament, de l’11 de febrer del 2015, d’aplicació dels tributs, formula la present consulta tributària escrita dirigida a l’Administració tributària.

L’activitat mercantil de la societat A és, entre altres activitats, la construcció de béns immobles de tot tipus.

PERIODES CONCERNITS

El període concernit és l’exercici 2023 en endavant. La operació no s’ha realitzat.

MANIFESTACIÓ EXPRESSA

La consultant manifesta expressament que no s’està tramitant un procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària que li correspongui plantejat en la consulta.

ANTECEDENTS

La societat A va adquirir l’any 2018 un immoble per un determinat valor. La compra de l’immoble i les reformes posteriors van ser finançats com segueix:

- Una part de l’import amb un crèdit amb garantia hipotecària realitzat amb una entitat financera.

- I l’altra part mitjançant un préstec amb la societat C (societat no resident a Andorra que ostenta el 99,67% de les participacions de la societat A).

El Sr. B és a la vegada representant de la societat C.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

La societat C vol vendre les seves participacions de la societat andorrana A.

El gruix del balanç de la societat A està constituït per l’immobilitzat immobiliari i un passiu constituït pel crèdit envers l’entitat financera i el préstec envers la societat C.

L’actiu de la societat A està representat en més de un 50% per béns immobles. Així doncs, la operació estaria subjecta al impost sobre transmissions patrimonials (ITP) i a l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries (IPTPI).

Al ser la venedora de les participacions una societat no resident al Principat, i seguint l’article 7.1 de la llei de l’IPTPI, l’adquirent li realitzarà una retenció del 5% sobre el valor total de la transmissió.

Dins de la mateixa llei, l’article 13.4 estipula “Si l’import retingut és superior a l’import de la quota tributària resultant, el ministeri encarregat de les finances retornarà l’import excedit en un termini màxim de sis mesos segons les condicions formals i els procediments que es determinin reglamentàriament.”|||CFL)}

Les qüestions que es plantegen són:

- Quina és la base de tributació de l’operació?

- Quin és el valor real descrit en l’article 8 de la llei de l’IPTPI?

- Quin és el valor d’adquisició descrit en l’article 8 de la llei de l’IPTPI?

Tenint en compte el que descriu el article 8 de la llei de l’IPTPI, entenem que la base de tributació seria zero i que l’import retingut serà retornat íntegrament a la societat C.

Resposta

En referència amb la vostra qüestió relacionada amb la transmissió de participacions d’una societat andorrana que té el seu actiu compost en més del 50% per béns immobles, el Decret legislatiu del 26-8-2020 de publicació del text refós de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, sobre el fet generador de l’impost, en l’article 3.2.a, preveu el següent:

Article 3. Fet generador

[…]

2. Són també subjectes a l’impost les plusvàlues que es posin de manifest en els actes següents:

a) La transmissió d’accions o de participacions de societats mercantils, així com la constitució o cessió de drets reals sobre aquestes accions o participacions quan almenys el 50% de l’actiu de les dites societats estigui compost per béns immobles o drets reals sobre aquests mateixos béns, i que com a resultat de la transmissió d’accions o de participacions, o de la constitució o cessió de drets reals sobre aquestes mateixes accions o participacions, l’adquirent tingui més d’una cinquena part del capital de la societat o dels seus drets de vot.”


D’acord amb aquest precepte, tenint en compte que en el cas en qüestió es transmeten participacions d’una societat andorrana amb un actiu compost en més del 50% per béns immobles, la plusvàlua que es posi de manifest com a conseqüència d’aquesta operació estarà subjecta a l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries.

D’altra banda, per determinar la base de tributació de l’impost, s’ha de considerar el que preveu la mateixa Llei, a l’article 8, als apartats 1, 2 i 3:

Article 8. Base de tributació

1. La base de tributació està constituïda per la diferència positiva entre el valor real dels béns transmesos o del dret que es constitueix o cedeix, i el seu valor d’adquisició.

2. En les transmissions, oneroses o lucratives, el valor real dels béns transmesos o del dret que se cedeix es determina d’acord amb el que disposa la Llei de l’impost sobre transmissions patrimonials immobiliàries, del 29 de desembre del 2000.

3. El valor d’adquisició es determina pel valor que s’hagi consignat en el document que acrediti l’adquisició. En el cas que aquest valor hagi estat objecte de comprovació per part de l’Administració, es pren com a valor d’adquisició el resultant de la comprovació.”


Per la seva banda, el Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei de l’impost sobre transmissions patrimonials, del 29 de desembre del 2000, a l’article 7, a l’apartat 10, quant a la base de tributació, estableix el següent:

Article 7. Base de tributació

10. En el cas de transmissions d’accions o de participacions de societats mercantils, previstes en la lletra a) de l’apartat 2 de l’article 3, la base de tributació és la proporció del capital que representen les accions o participacions o els drets de vot que s’ostenten com a resultat de la transmissió que constitueix el fet generador, aplicat al total del valor real de les accions o participacions de la societat.

En el cas de constitucions o cessions de drets reals sobre aquestes accions o participacions, la base de tributació és el resultat d’aplicar les regles previstes en el paràgraf anterior, tenint en compte el valor del dret sobre les accions o participacions d’acord amb l’establert en els apartats 3 i 4.”


D’acord amb aquests preceptes, la base de tributació estarà constituïda per la diferència entre el valor real de les participacions i el seu valor d’adquisició. El valor d’adquisició es determinarà pel valor que s’hagi consignat en el document que acrediti l’adquisició de les participacions per part del consultant. Per establir el valor real s’haurà de tenir en compte la proporció del capital que representen les participacions objecte de transmissió aplicat al total del valor real de les participacions de la societat. S’entén com a valor real el valor que hagi estat acordat en condicions normals entre parts independents en transaccions o negocis jurídics idèntics o similars. Per acreditar aquest valor, cal mencionar els principis generals de la prova previstos al Decret legislatiu del 7-2-2018 de publicació del text refós de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari, en l’article 77, apartat 2: “En l’àmbit tributari són aplicables els mitjans i criteris de valoració de la prova admesos en dret.” En conseqüència, el consultant haurà d’acreditar el valor real de les participacions mitjançant qualsevol prova admesa en dret, com podria ser, entre altres proves, una taxació pericial suficientment motivada. Atès que no es disposa d’informació suficient per determinar el valor d’adquisició ni el valor real de les participacions, no es pot considerar que la base de tributació de l’impost sigui de 0 € tal com menciona el consultant.

Així mateix, sobre la qüestió relacionada amb l’obligació de retenir quan el transmitent és una persona que no resideix a Andorra, el Decret legislatiu del 26-8-2020 de publicació del text refós de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, a l’article 7 i el 17, apartat 2, disposa el següent:

Article 7. Retenció als no residents

1. En el cas que el transmitent del bé immoble o del dret no sigui resident a Andorra, l’adquirent del bé immoble o dret ha de practicar una retenció del 5% sobre el valor total de la transmissió i ingressar-lo com si es tractés de la quota tributària de l’impost.

L’ingrés d’aquesta retenció es regula segons els termes previstos en els articles 13 i 15.

A aquests efectes, l’adquirent té la consideració d’obligat tributari pel concepte de la retenció practicada.

2. No obstant això, l’adquirent del bé immoble o dret serà exceptuat de l’obligació de practicar la retenció referida a l’apartat anterior en qualsevol de les circumstàncies següents:

a) Quan es tracti de transmissions exemptes de l’impost en virtut de l’establert a l’article 4.
b) Quan es tracti de transmissions de béns immobles realitzades a partir dels deu anys de propietat d’aquests béns.


[…]

Article 17. Devolució per ingressos indeguts

[…]

2. Quan la retenció prevista a l’article 7 sigui superior al deute tributari, l’Administració ha de retornar aquesta diferència als obligats tributaris en la forma i els terminis previstos en el Reglament, i sempre que es reclami la devolució abans del període de prescripció de l’impost.”

[…]”


Per consegüent, tenint en consideració que la transmitent és un entitat no resident a Andorra, l’adquirent haurà de practicar la retenció del 5% sobre el valor total de la transmissió i ingressar-lo com si es tractés de la quota tributària de l’impost. Ara bé, l’adquirent no haurà d’efectuar la retenció si es dona alguna de les circumstàncies previstes als apartats 2.a i 2.b de l’article 7. En el supòsit que aquesta retenció sigui superior al deute tributari que es pugui derivar de la transmissió, l’obligat tributari podrà sol·licitar la devolució de l’excés en els termes previstos en el Reglament de l’impost.