Carregant...
 

CV0290-2023 Consulta vinculant a tributs, del 22 de setembre del 2023, en relació amb les implicacions tributàries derivades del trasllat de la residència fiscal d'una societat andorrana

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0290-2023 Consulta vinculant a tributs, del 22 de setembre del 2023, en relació amb les implicacions tributàries derivades del trasllat de la residència fiscal d'una societat andorrana
Data document:
22/09/2023
Impostos relacionats:
Impost Societats, IRNR, Impost Plusvàlues Immobiliàries
Texte:

Consulta vinculant en relació amb les implicacions tributàries derivades del trasllat de la residència fiscal d'una societat andorrana.

Número de consulta CV0290-2023
Data d'emissió 22/09/2023
Normativa § Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 94/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals
§ Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats
§ Decret legislatiu del 26-8-2020 de publicació del text refós de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l'entitat que la formula

D’acord amb el que disposa l’article 65 de la Llei 21/2014, de Bases de l’Ordenament Tributari de 16 d’octubre de 2014, el Sr. A en representació de la mercantil andorrana X formula la següent Consulta Tributària els efectes de la qual seran aplicables a l’exercici 2023 i subsegüents.

Es manifesta expressament que en el moment de presentació de la present Consulta, no es té coneixement de que s’estigui tramitant cap procediment ni recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària dels fets plantejats en la consulta.

ANTECEDENTS:

El Sr. A, és el soci únic i president del Consell d’Administració de la societat constituïda d’acord amb la normativa mercantil andorrana X (en endavant, La Consultant).

Actualment els actius i passius de la societat X són:

Dos habitatges i un terreny no arrendats.
Bestretes per adquisició d’immobles.
Participacions superiors al 5% en diverses societats andorranes. En tots els casos el període de tinença de la participació és superior a un any.
Una cartera de valors formada per participacions en el capital d’entitats no andorranes que cotitzen en un mercat regulat així com altres productes financers.
Préstecs atorgats per societats vinculades o entitats bancàries.


Atès que el soci únic i president del Consell d’Administració és resident fiscal a Espanya, la Consultant està valorant els efectes fiscals de traslladar el seu domicili social del Principat d’Andorra a Espanya.|||CFL)}

QÜESTIÓ PLANTEJADA

CONSULTA:

En cas que la Consultant traslladi la seva residència fora del Principat d’Andorra, confirmar si seria d’aplicació l’article 17 de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’Impost sobre Societats (en endavant, IS).

En cas afirmatiu, confirmar si seria d’aplicació l’exempció per evitar la doble imposició econòmica de l’article 20 de la Llei de l’IS a les rendes integrades com a conseqüència de l’aplicació de l’article 17 derivades de les participacions en altres entitats en les quals es compleixen els requisits establerts a l’article 20 de la Llei de l’IS.

Confirmar si com a conseqüència del canvi de residència, els immobles de la qual és titular la Consultant quedarien subjectes a la Llei de l’impost sobre les Plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries.

Conseqüències fiscals del trasllat de domicili pel soci únic de la Consultant.

NORMATIVA APLICABLE:

Respecte als efectes del trasllat del domicili social fora del Principat d’Andorra en seu de l’Impost sobre Societats, cal tenir en compte el que disposa l’article 7 de la Llei de l’IS:

Article 7. Residència fiscal i domicili fiscal

1. Es consideren residents fiscals en territori andorrà les entitats en les quals es doni algun dels requisits següents:

a) Que s’hagin constituït conforme a les lleis del Principat d’Andorra.
b) Que tinguin el seu domicili social al Principat d’Andorra.
c) Que tinguin la seva seu de direcció efectiva en territori del Principat d’Andorra. A aquest efecte, s’entén que una entitat té la seva seu de direcció efectiva en territori del Principat quan hi radiquin o s’hi exerceixin la direcció general i el control de la producció del conjunt de les seves activitats o negocis.”


Així doncs, caldrà que es deixin de complir els tres requisits anteriors per tal que la Consultant deixi de ser considerada resident fiscal al Principat d’Andorra.

En relació al fet de que l’entitat no estigui constituïda conforme a les lleis del Principat d’Andorra, l’article 3 de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada estableix que:

Article 3. Nacionalitat

1. Té la nacionalitat andorrana tota societat que tingui el domicili social a Andorra i s'hagi constituït d'acord amb aquesta Llei.

2. La societat només pot transferir el seu domicili social a l'estranger en cas que hi hagi un conveni internacional que ho permeti, amb el manteniment de la personalitat jurídica, o en cas de reciprocitat. En tot cas, la transferència del domicili social a l'estranger comporta la pèrdua de la nacionalitat andorrana.”


Així doncs, atès que la normativa mercantil andorrana permet el trasllat de domicili social, si el trasllat es perfecciona, ja sigui perquè existeix un conveni internacional que ho permet o bé en cas de reciprocitat, la Consultant deixarà de ser considerada com una entitat constituïda conforme a les lleis del Principat d’Andorra.

Addicionalment, la Consultant també deixarà de tenir el seu domicili social en territori andorrà i com s’ha exposat en els fets de la consulta en tant que el soci únic i president del Consell d’Administració és resident fiscal en territori espanyol, la seu de direcció efectiva també es trobarà situada a Espanya. Per tant, en no complir cap dels tres requisits establerts per l’article 7 de la Llei de la Llei de l’IS, la societat X, un cop traslladada serà gestionada des d’Espanya i deixarà de tenir la consideració de resident fiscal al Principat d’Andorra.

Si la Consultant deixa de tenir la consideració de resident fiscal al Principat d’Andorra caldrà tenir en compte el que disposa l’article 39 de la Llei de l’IS.

Article 39. Període impositiu

(...)

2. En tot cas, el període impositiu ha de concloure:

(...)

b) Quan tingui lloc un canvi de residència de l’entitat resident fiscal en territori andorrà a l’estranger, en el moment en què el trasllat s’inscrigui al Registre de Societats.”


Per altra banda, en relació als canvis de residència, l’article 17 de la Llei de l’IS disposa el següent:

Article 17. Regles de valoració: canvis de residència, transferència d’actius a establiments permanents situats a l’estranger, operacions realitzades amb o per persones o entitats residents fiscals en territoris amb una tributació substancialment inferior a la del Principat d’Andorra i quantitats subjectes a retenció

1. S’integra en la base de tributació la diferència entre el valor normal de mercat i el valor comptable o fiscal, segons que correspongui, dels elements patrimonials següents:

a) Els que siguin propietat d’una entitat resident fiscal en territori del Principat d’Andorra que trasllada la seva residència fora del país, excepte si aquests elements patrimonials queden afectats a un establiment permanent situat en territori del Principat de l’entitat esmentada. En aquest cas, els elements patrimonials conserven el valor fiscal originari que tinguin en la seu de l’entitat que transfereix la seva residència a l’estranger.
b) Els que siguin propietat d’una entitat resident fiscal en territori del Principat d’Andorra que trasllada la seva seu de direcció efectiva fora del Principat i, d’acord amb un tractat internacional, pugui ser considerada resident fiscal en l’altre Estat contractant, excepte si aquests elements patrimonials queden afectats a un establiment permanent de l’entitat esmentada situat en territori del Principat d’Andorra. En aquest últim cas, els elements patrimonials conserven el valor fiscal originari que tinguin en la seu de l’entitat que transfereix la seva seu de direcció efectiva a l’estranger.”


D’acord amb els articles transcrits anteriorment, la Consultant entén que perdrà la consideració de resident fiscal al Principat d’Andorra en el moment en que el trasllat de domicili sigui inscrit al Registre de Societats, i serà en aquest moment que en aplicació de l’article 17 de la LIS haurà d’integrar en la seva base de tributació la diferència entre el valor normal de mercat i el valor comptable dels diferents elements patrimonials dels quals és titular.

Pel que fa a les rendes integrades com a conseqüència de l’aplicació de l’article 17 corresponents a la participació en altres societats, cal tenir en compte el que estableix l’article 20 de la Llei de l’IS relatiu a l’exempció per evitar la doble imposició econòmica:

Article 20. Exempció per evitar la doble imposició econòmica sobre dividends, participacions en beneficis i rendes derivades de la transmissió de participacions en altres entitats

1. Els dividends o les participacions en beneficis procedents d’entitats residents o no residents fiscals al Principat d’Andorra, així com les rendes positives obtingudes de la transmissió d’una participació o procedents de la dissolució d’una entitat participada o de la separació com a soci, estan totalment exempts d’imposició, sempre que es compleixin els requisits següents:

a) Que l’entitat participada no resident fiscal estigui subjecta, sense possibilitat d’exempció, a un impost sobre la renda de característiques similars a l’impost sobre societats del Principat d’Andorra, a un tipus nominal equivalent, almenys, al 40% del tipus general de gravamen previst per l’article 41. A l’efecte d’establir aquesta similitud substancial, es tenen en compte les característiques essencials de l’impost estranger, així com si la finalitat principal d’aquest impost rau en la imposició de la renda obtinguda per l’obligat tributari. S’entendrà complert aquest requisit quan l’entitat participada sigui resident en un país amb el qual el Principat d’Andorra hagi subscrit un conveni per a evitar la doble imposició que li sigui aplicable.
(...)
En el cas d’entitats residents fiscals al Principat d’Andorra, aquesta exempció s’aplica si l’entitat participada està subjecta, sense possibilitat d’exempció, al tipus general de gravamen previst per l’article 41.
En el cas de participacions en beneficis, l’aplicació d’aquest requisit està referida al període impositiu en el qual s’obtinguin els beneficis que es reparteixen o en els quals es participa, mentre que en relació amb les rendes procedents de la transmissió de la participació o liquidació de la societat, s’exigeix el compliment del requisit en tots els períodes de tinença de la participació.
(...)
b) Que el percentatge de participació, directa o indirecta, en el capital, els fons propis, el patrimoni net o els drets de vot de l’entitat resident o no-resident fiscal sigui igual o superior al 5 per cent.
La participació corresponent s’ha de posseir de manera ininterrompuda durant l’any anterior al dia en què sigui exigible el benefici que es distribueixi o, si no n’hi ha, s’ha de mantenir posteriorment durant el temps necessari per completar aquest període. En el cas de rendes derivades de la transmissió de la participació, el termini d’un any es computa fins al moment de transmissió de la participació o liquidació de la societat. Per al còmput del termini esmentat, s’ha de tenir en compte el període en què la participació hagi estat posseïda ininterrompudament per persones vinculades en el sentit de l’article 16.”


L’article anteriorment transcrit, fa referència a les transmissions de participacions. Si bé el trasllat de la residència no implica una transmissió de la participació, d’acord amb el que preveu de forma especifica l’article 17 de la Llei de la LIS, els efectes fiscals del trasllat són equiparables als d’una transmissió. En aquest sentit, atès que la participació directa en les societats participades per la Consultant ha estat superior al 5% i que la participació ha estat mantinguda durant més d’un any, la Consultant interpreta que l’exempció prevista a l’article 20 de la Llei de l’IS serà aplicable a les rendes integrades que derivin de la participació en el capital d’altres entitats ja que es compleixen tots els requisits previstos en l’esmentat article.

En relació als immobles dels quals és titular la Consultant, i en concret a l’aplicació de la Llei de l’Impost sobre les Plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, l’article 3 de l’esmentada Llei estableix que:

Article 3. Fet generador

1. Estan subjectes a aquest impost les plusvàlues que es posin de manifest en les transmissions patrimonials, oneroses o lucratives “inter vivos”, de tota classe de béns immobles, així com en la constitució o en la cessió de drets reals sobre els béns immobles.”


Atès que a diferència de la Llei de l’Impost sobre Societats, la normativa de l’impost sobre les Plusvàlues no preveu cap regla especifica en relació als efectes del trasllat i que el canvi de residència en si no implica una transmissió del bé immoble ja que el titular segueix sent la mateixa persona jurídica, la Consultant interpreta que en el cas objecte de consulta l’Impost sobre les Plusvàlues no seria d’aplicació.

Conseqüències fiscals del trasllat de domicili pel soci únic de la Consultant.

Tal i com s’ha exposat en els antecedents, el soci únic de la Consultant és no resident al Principat d’Andorra.

D’acord amb els articles 4 i 8 de la Llei de l’Impost sobre la Renda dels No-Residents fiscals, el fet generador de l’impost és l’obtenció de rendes, dineràries o en espècie, en el territori d’Andorra per part de persones físiques i jurídiques no-residents fiscals al Principat.

En relació a les transmissions de participacions efectuades per no residents, els articles 14.4 i 15.c) de la Llei de l’Impost sobre la Renda dels No-Residents fiscals estableixen el següent:

Article 14. Altres rendes

(...)

2. També es consideren rendes obtingudes en territori andorrà els guanys patrimonials derivats de béns mobles situats a Andorra, de valors emesos per persones o entitats residents fiscals en el territori andorrà o de drets que s’hagin de complir o s’exercitin en el territori andorrà. En concret s’inclouen en aquest apartat els guanys de capital procedents de transmissions d’accions o participacions en societats andorranes.”


Article 15. Rendes exemptes

Estan exemptes les rendes següents:

(...)

c) Els guanys procedents de transmissions d’accions, de participacions o de drets en el capital d’entitats residents fiscals a Andorra, sempre que l’obligat tributari no hagi tingut una participació superior al 25 per cent del capital social o els seus drets de vot en els dotze mesos anteriors al moment de la transmissió.”


Com a conseqüència del trasllat no es produeix cap alteració patrimonial en seu del soci únic no resident al Principat d’Andorra, doncs el seu percentatge de participació en la societat i el cost d’adquisició es mantenen, i per tant, atès que la norma no preveu cap especificitat en relació als efectes del trasllat, la Consultant entén que no és possible interpretar que del canvi de residència se’n derivi una transmissió de la participació subjecta a tributació en seu de l’Impost sobre la Renda dels No-Residents fiscals.

No obstant l’anterior, en cas que l’operació quedi subjecta a l’impost sobre la Renda dels No-Residents fiscals, la Consultant es planteja com caldria determinar el càlcul de la base de tributació de l’impost, tant pel que fa al cost d’adquisició, considerant que el soci únic va adquirir la seva participació amb anterioritat a l’entrada en vigor de l’Impost sobre la Renda dels No-Residents fiscals, com al valor de la Consultant en el moment del trasllat.

En virtut dels expositius anteriors, sol·licita que tenint per formulada l’anterior consulta, es procedeixi a la seva contestació segons la informació proporcionada, confirmant si en el cas d’efectuar-se un trasllat de domicili de la Consultant, serien d’aplicació els articles 17 i 20 de l’Impost sobre Societats, si l’operació estaria subjecta a l’Impost sobre les Plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries i els efectes tributaris pel soci únic no resident fiscal al Principat d’Andorra de l’esmentat trasllat

Resposta

Amb referència a la vostra qüestió relacionada amb el trasllat de la residència fiscal de la societat, el Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, a l’article 7.1, sobre els requisits per tenir la consideració de resident fiscal en territori andorrà, preveu el següent:

Article 7. Residència fiscal i domicili fiscal

1. Es consideren residents fiscals en territori andorrà les entitats en les quals es doni algun dels requisits següents:

a) Que s’hagin constituït conforme a les lleis del Principat d’Andorra.
b) Que tinguin el seu domicili social al Principat d’Andorra.
c) Que tinguin la seva seu de direcció efectiva en territori del Principat d’Andorra. A aquest efecte, s’entén que una entitat té la seva seu de direcció efectiva en territori del Principat quan hi radiquin o s’hi exerceixin la direcció general i el control de la producció del conjunt de les seves activitats o negocis.
d) Que hagin traslladat la seva residència al Principat d’Andorra, des del moment en què s’hagi perfeccionat el trasllat del seu domicili a Andorra, d’acord amb el que determina la legislació mercantil.”


D’acord amb aquest precepte, perquè la societat consultant deixi de considerar-se resident fiscal a Andorra no s’hauran de donar cap de les condicions previstes en aquest article. Consegüentment, la societat perdrà la consideració de resident fiscal en territori andorrà en el moment en què no estigui constituïda conforme a les lleis del Principat i no tingui el domicili social ni la seu de direcció efectiva en territori andorrà. Sobre la condició de resident fiscal per estar constituïda conforme a les lleis del Principat d’Andorra, aquest requisit es deixarà de donar en el moment en què la consultant es doni de baixa del Registre de Societats segons els termes previstos en l’ordenament jurídic andorrà i s’inscrigui en el país de destí.

D’altra banda, la mateixa Llei, a l’article 17.1.a, en relació amb les regles de valoració aplicables en els canvis de residència, estableix el següent:

Article 17. Regles de valoració: canvis de residència, transferència d’actius a establiments permanents situats a l’estranger, operacions realitzades amb o per persones o entitats residents fiscals en territoris amb una tributació substancialment inferior a la del Principat d’Andorra i quantitats subjectes a retenció

1. S’integra en la base de tributació la diferència entre el valor normal de mercat i el valor comptable o fiscal, segons que correspongui, dels elements patrimonials següents:

a) Els que siguin propietat d’una entitat resident fiscal en territori del Principat d’Andorra que trasllada la seva residència fora del país, excepte si aquests elements patrimonials queden afectats a un establiment permanent situat en territori del Principat de l’entitat esmentada. En aquest cas, els elements patrimonials conserven el valor fiscal originari que tinguin en la seu de l’entitat que transfereix la seva residència a l’estranger.”


A més, en el cas en qüestió, convé fer ressaltar el que preveu aquesta norma, a l’article 39.2, respecte a la conclusió del període impositiu.

Article 39. Període impositiu

[...]

2. En tot cas, el període impositiu ha de concloure:

a) Quan l’entitat s’extingeixi, en el moment en què se’n produeixi la cancel·lació registral.
b) Quan tingui lloc un canvi de residència de l’entitat resident fiscal en territori andorrà a l’estranger, en el moment en què el trasllat s’inscrigui al Registre de Societats.”


Per tant, la consultant haurà d’integrar, en la base de tributació de l’impost sobre societats corresponent al darrer període impositiu en què es compleixin els requisits per ser considerada resident fiscal en territori andorrà, la diferència entre el valor normal de mercat i el valor comptable o fiscal de les participacions que tingui en altres societats, així com la diferència entre el valor normal de mercat i el valor comptable o fiscal que es pugui esdevenir de la resta d’elements patrimonials que no estiguin afectats a un establiment permanent situat en territori andorrà. S’entén per valor normal del mercat el que s’hagi acordat en condicions normals entre parts independents en transaccions o negocis jurídics idèntics o similars.

Per la seva banda, quant a la possibilitat d’aplicar l’exempció per evitar la doble imposició econòmica, el Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, a l’article 20, estableix el següent:

Article 20. Exempció per evitar la doble imposició econòmica sobre dividends, participacions en beneficis i rendes derivades de la transmissió de participacions en altres entitats

1. Els dividends o les participacions en beneficis procedents d’entitats residents o no residents fiscals al Principat d’Andorra, així com les rendes positives obtingudes de la transmissió d’una participació o procedents de la dissolució d’una entitat participada o de la separació com a soci, estan totalment exempts d’imposició, sempre que es compleixin els requisits següents:

a) Que l’entitat participada no resident fiscal estigui subjecta, sense possibilitat d’exempció, a un impost sobre la renda de característiques similars a l’impost sobre societats del Principat d’Andorra, a un tipus nominal equivalent, almenys, al 40% del tipus general de gravamen previst per l’article 41. A l’efecte d’establir aquesta similitud substancial, es tenen en compte les característiques essencials de l’impost estranger, així com si la finalitat principal d’aquest impost rau en la imposició de la renda obtinguda per l’obligat tributari. S’entendrà complert aquest requisit quan l’entitat participada sigui resident en un país amb el qual el Principat d’Andorra hagi subscrit un conveni per a evitar la doble imposició que li sigui aplicable.
Si l’entitat participada directament no està subjecta a un impost de característiques similars, però sí que ho està l’entitat filial participada per aquesta entitat, el requisit s’entén complert pel que fa a les rendes procedents de l’entitat no subjecta que, al seu torn, procedeixin de la filial de segon grau que compleixi el requisit de subjecció a un impost de característiques similars.
En el cas d’entitats residents fiscals al Principat d’Andorra, aquesta exempció s’aplica si l’entitat participada està subjecta, sense possibilitat d’exempció, al tipus general de gravamen previst per l’article 41.
En el cas de participacions en beneficis, l’aplicació d’aquest requisit està referida al període impositiu en el qual s’obtinguin els beneficis que es reparteixen o en els quals es participa, mentre que en relació amb les rendes procedents de la transmissió de la participació o liquidació de la societat, s’exigeix el compliment del requisit en tots els períodes de tinença de la participació.
No obstant això, en cas que aquest requisit no es compleixi en algun dels períodes de tinença de la participació, s’entendrà que les rendes procedents de la transmissió de la participació o liquidació de la societat s’han generat de forma lineal, llevat de prova en contrari, durant el període de tinença, i podrà considerar-se exempta la part de la renda que proporcionalment es correspongui amb els exercicis en què sí que s’hagi complert el requisit esmentat.
b) Que el percentatge de participació, directa o indirecta, en el capital, els fons propis, el patrimoni net o els drets de vot de l’entitat resident o no-resident fiscal sigui igual o superior al 5 per cent.
La participació corresponent s’ha de posseir de manera ininterrompuda durant l’any anterior al dia en què sigui exigible el benefici que es distribueixi o, si no n’hi ha, s’ha de mantenir posteriorment durant el temps necessari per completar aquest període. En el cas de rendes derivades de la transmissió de la participació, el termini d’un any es computa fins al moment de transmissió de la participació o liquidació de la societat. Per al còmput del termini esmentat, s’ha de tenir en compte el període en què la participació hagi estat posseïda ininterrompudament per persones vinculades en el sentit de l’article 16.


2. En relació amb les participacions a què es refereix l’apartat anterior, són aplicables les limitacions següents:

a) En el cas de participacions en entitats residents o no-residents fiscals, les despeses vinculades a participacions que generen rendes exemptes no són deduïbles.
b) Quan l’obligat tributari hagués practicat alguna correcció de valor deduïble fiscalment sobre participacions transmeses, l’exempció es limita a l’excés de la renda obtinguda en la transmissió sobre l’import de la correcció.
c) No són deduïbles les correccions de valor motivades per les distribucions de beneficis realitzades per les entitats participades.
d) No són deduïbles les pèrdues obtingudes en la transmissió de participacions que compleixin els requisits previstos a l’apartat 1.


3. La prova que es donen les circumstàncies per aplicar les exempcions que estableix aquest article recau sempre en l’obligat tributari que invoqui el dret a aplicar-la.”


De conformitat amb aquest precepte, l’exempció per evitar la doble imposició econòmica és aplicable sobre dividends, participacions en beneficis i rendes derivades de la transmissió de participacions en altres entitats sempre que es compleixin una sèrie de requisits. Segons la informació proporcionada, en el cas en qüestió es tracta d’un canvi de residència fiscal de la societat que posseeix les participacions i no es dona cap dels fets mencionats a la norma per aplicar aquesta exempció; per tant, en el supòsit de fet mencionat a la consulta no serà aplicable l’exempció per evitar la doble imposició econòmica.

Quant a la qüestió relacionada amb l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, el Decret legislatiu del 26-8-2020 de publicació del text refós de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, a l’article 3, sobre el fet generador, preveu el següent:

Article 3. Fet generador

1. Estan subjectes a aquest impost les plusvàlues que es posin de manifest en les transmissions patrimonials, oneroses o lucratives inter vivos, de tota classe de béns immobles, així com en la constitució o en la cessió de drets reals sobre els béns immobles.

2. Són també subjectes a l’impost les plusvàlues que es posin de manifest en els actes següents:

a) La transmissió d’accions o de participacions de societats mercantils, així com la constitució o cessió de drets reals sobre aquestes accions o participacions quan almenys el 50% de l’actiu de les dites societats estigui compost per béns immobles o drets reals sobre aquests mateixos béns, i que com a resultat de la transmissió d’accions o de participacions, o de la constitució o cessió de drets reals sobre aquestes mateixes accions o participacions, l’adquirent tingui més d’una cinquena part del capital de la societat o dels seus drets de vot.”


Atès aquest article, considerant que en el cas en qüestió no es dona una transmissió d’immobles ubicats en territori andorrà ni la transmissió de participacions d’una societat andorrana i que la norma no preveu l’aplicació d’una regla especial d’imputació temporal per canvi de residència fiscal, en el cas exposat a la consulta no es produeix el fet generador de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, amb independència que l’entitat que posseeix aquests actius faci un canvi de residència fiscal.

Referent a la imposició directa del soci que posseeix íntegrament les participacions de la societat, a l’efecte de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, el Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 94/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, quant al fet generador de l’impost, a l’article 8, estableix el següent:

Article 8 Fet generador

1. Constitueix el fet generador l’obtenció de rendes, dineràries o en espècie, en el territori d’Andorra, per part dels obligats tributaris d’aquest impost, de conformitat amb el que s’estableix als articles següents.

2. No estan subjectes a aquest impost els interessos i altres rendiments obtinguts per la cessió a tercers de capitals propis a què es refereix l’Acord entre el Principat d’Andorra i la Comunitat Europea relatiu a l’establiment de mesures equivalents a les previstes a la Directiva 2003/48/CE del Consell en matèria de fiscalitat dels rendiments de l’estalvi en forma de pagaments d’interessos, aprovat per la Llei 11/2005, del 13 de juny.

3. Tampoc no estan subjectes a aquest impost els guanys de capital derivats de la transmissió de béns immobles o drets sobre aquests béns per part de persones no residents fiscals que actuïn sense mediació d’establiment permanent, sempre que estiguin subjectes a l’impost regulat per la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries.

4. Es presumeixen retribuïdes, llevat de prova en contrari, les prestacions o les cessions de béns, drets i serveis susceptibles de generar rendes subjectes a aquest impost.”


Per altra banda, la mateixa Llei, en relació a la consideració d’altres rendes, a l’article 14.4, disposa el següent:

Article 14. Altres rendes

[...]

4. També es consideren rendes obtingudes en territori andorrà els guanys patrimonials derivats de béns mobles situats a Andorra, de valors emesos per persones o entitats residents fiscals en el territori andorrà o de drets que s’hagin de complir o s’exercitin en el territori andorrà. En concret s’inclouen en aquest apartat els guanys de capital procedents de transmissions d’accions o participacions en societats andorranes.

[...]”


D’acord amb aquests preceptes, tenint en compte que no es produeix la transmissió de participacions d’una societat andorrana i que la norma no preveu l’aplicació d’una regla especial d’imputació temporal per canvi de residència fiscal, en el cas exposat a la consulta no es produeix una renda subjecta a l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals